maandag 6 februari 2023

Verhalen uit het hart

Wanneer ik aan mijn moeder denk dan zie ik haar zitten in de zetel met een breiwerk in haar handen. Elk vrij moment dat ze had, ging ze in de zetel zitten en begon te breien. Met zeven kinderen was er altijd wel iets dat versleten- of te klein was; mutsen, sjaals, sokken, pulls,.. voor negen personen... daar is werk aan.
Toen ik haar eens vroeg of ze dat nooit beu was om elk vrij moment te breien zei ze: "ik kan toch zo genieten als ik jullie zie rondlopen in die zelf gebreide kleren". Ze straalde toen ze dat zei. Ik denk daar nog dikwijls aan terug. Al begreep ik het dan nog niet heel goed, want er waren toch leukere dingen om te doen als je een momentje rust hebt. 
Nu weet ik beter. Mijn grootste plezier is, als ik in mijn zoektocht naar materiaal voor een Godly Play verhaal, een attribuut vind dat het verhaal helpt opbouwen. Het vinden van materiaal laat mij tegelijk ook groeien in het verhaal. Het verhaal wordt op die manier al een stukje van mezelf. Zo ben ik bijzonder gehecht aan het Godly Play verhaal van Maria, omdat ik een groot deel van wat ik nodig heb om het verhaal te vertellen, gevonden heb in mijn ouderlijk huis. Dat schept een speciale band en dan wil je dat aan iedereen laten zien.
De voorbije week mocht ik het verhaal van Maria vertellen in de Godly Play kapel van Vaalbeek. Ik was zo fier als een gieter maar vooral ook heel gelukkig omdat ik op die manier Maria een stukje dichter bij de mensen heb gebracht. De moeder van Jezus straalde als nooit tevoren omdat het verhaal vanuit het hart kwam.
Deze week volg ik een webinar "Verhalen uit het hart leren". Ik ben er zeker van dat ik mijn verhaal er zal kunnen naast leggen. Wat uit het hart komt blijft en gaat verder.

Pastor Mariette

© Godly Play