dinsdag 4 april 2023

Een collage

‘Brokken gemaakt? Ook een collage kan mooi zijn.’ (BZN april 2023)

Misschien hebt u ooit wel een collage gemaakt. Ik herinner me vooral de collages die gemaakt werden voor de opendeurdagen op school. Best mooi waren die.
Zondag vierden we palmzondag, het begin van de Goede week. Ik mocht mee het lijdensverhaal lezen. Een is een evangelie dat me altijd diep raakt. Eigenlijk is daar ook wel sprake van ‘brokken maken’, zou je kunnen zeggen. En eerlijk: het is heel herkenbaar. Petrus zweert dat hij Jezus tot het uiterste zal volgen, maar verloochent Hem niet veel later drie maal. Judas levert Jezus over voor dertig zilverlingen. Wat mij telkens opnieuw treft, is hoe zij omgaan met de ‘brokken die ze gemaakt hebben’. Beiden hebben spijt van hun daden. Petrus ‘weent bittere tranen’ maar blijft geloven in Gods barmhartigheid. Judas daarentegen gelooft niet dat er voor hem vergeving mogelijk is.
Blijven geloven dat God telkens nieuwe kansen geeft, maakt je tot een nieuwe mens!
Waarschijnlijk heeft u al gehoord van ‘kintsugi’, een Japanse lijmtechniek. ‘Kintsugi’ betekent ‘gouden verbinding’. Als we ‘onze brokken’ durven toevertrouwen aan God, zorgt Hij voor de ‘gouden verbinding’.

Pastor Chris

Japanse lijmtechniek. ‘Kintsugi’ © Wikipedia