maandag 17 april 2023

Toeval of niet ?

De voorbije week was voor mij een heel ontspannen week. Een week waar ik kon doen wat ik graag doe, namelijk verhalen 'maken' voor Godly Play. Het visueel voorstellen is heel belangrijk bij het vertellen.
Het verhaal waar ik deze week aan werkte mag je zelf raden. De attributen die je op de foto hier onder ziet vertellen niet het verhaal maar zeggen er wel iets over. De afbeeldingen met het verhaal zijn nog in de maak. Het op zoek gaan naar dat materiaal voor de visuele ondersteuning is een van mijn lievelingsbezigheden. Hoewel het deze keer vrij eenvoudig was om alles te vinden, waren er toch enkele moeilijkere stukken bij. Naar het ontbrekende (?) ben ik nog steeds op zoek. 
Waar ik zo'n bijzondere band mee heb, is de Piëta die je links boven vindt. Dat is niet iets wat je zomaar uit je schuif of je berging haalt. Er stond een Piëta bij mijn moeder op de vensterbank maar bij het leegmaken van het huis heeft het een andere bestemming gekregen.
Wat deze Piëta zo bijzonder maakt is de manier waarop ik hem gevonden heb. Vorige week kwam ik in de kerk en er lag op de tafel, achteraan in de kerk, allerlei materiaal 'om mee te nemen'. En tussen de boeken, de folders en een kruisbeeld stond die kleine Piëta (zelfs qua grootte ideaal). Ik sprong een gat in de lucht. Daar was ik juist naar op zoek. Toeval of niet?
Met het woord voorzienigheid heb ik altijd een rare verhouding gehad, maar dit kon ik wel als zijnde 'de voorzienigheid' ervaren. Toen ik deze week aan iemand over mijn bijzondere vondst vertelde, zei ze:
"God wil dat jij dat verhaal vertelt."
Toeval of niet, het is een ervaring om te koesteren.

Pastor Mariette

P.S. Al geraden wat ik aan het maken ben? 

@ Mariette Dhondt