woensdag 19 april 2023

Hemelse klanken

Elk jaar tijdens de Goede Week komt de Brusselse Kerk samen in de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal voor de chrismaviering. Dat is de viering waarin de kardinaal de verschillende oliën wijdt die het komende jaar in parochies, ziekenhuizen en andere plekken zullen gebruikt worden. Het is een intense, biddende viering met een volle kathedraal. Daar past een orgel op maat bij. Inderdaad de kathedraal heeft een groot orgel met een indrukwekkende klank en een prachtige kast. Het hangt als een zwaluwnest onder de gewelven. Het orgel telt 4.300 pijpen, verdeeld over 63 registers, 4 manualen en een voetklavier. De speeltafel bevindt zich in het midden onder de Spaanse trompetten. Dit prachtige instrument werd gebouwd door Gerhard Grenzing, en zijn Spaanse medewerkers uit Barcelona. Het werd in 2000 ingehuldigd. Ook nu weer tijdens deze chrismaviering mochten we genieten van de prachtige muziek die over onze hoofden werd uitgestrooid. Het orgel sleept je mee in het ritme van een lied ,schildert met registers de veelheid aan diverse klanken rond in de ruimte. Zo’n instrument kan je raken tot in je buik. Ik genoot met volle teugen. Het liet me denken aan de tijd toen ik bij ons vader op de orgelbank zat en van dichtbij vol bewondering toekeek hoe hij zijn handen en voeten de manualen en voetklavier beroerden en zo de heerlijke klanken van Bach en anderen de kerk liet inwaaien. Soms vroeg hij mij om de bladen van de partituur om te draaien. Een knikje met zijn hoofd volstond. Wij zaten hoog en droog op het doksaal, onder ons twee. Nu zat ik beneden tussen mijn collega’s priesters en religieuzen. Niet meer bij hem op het orgelbankje maar even goed bewogen door de hemelse orgelmuziek. De vreugde van Pasen was al voelbaar…

Pastor Guido

© Guido Vandeperre