maandag 10 april 2023

Mijmeringen over een Sterke Week

Ik heb net mijn eerste Goede Week als diaken achter de rug. Het was een sterke en intense week. Op Palmzondag tijdens het lijdensverhaal de rol van Christus mogen lezen. Op maandagnamiddag met een groepje dames een intieme ziekenzalving mogen meemaken in de kleine St Gertrudiskapel in Etterbeek – voelen hoe Christus mocht aanwezig zijn in handoplegging, zalving en Eucharistie. Op dinsdag in de kathedraal tijdens de Chrismamis met de aartsbisschop altaardienst mogen doen. Op donderdag in Leuven Centraal mogen voorgaan in een woorddienst met communie én voetwassing. Op vrijdag een drietalige kruisweg in St Antonius Etterbeek in samenwerking met de Ark en begeleid door mooie muziek en zang. ’s Avonds in de met talrijke oude en mooie fresco’s versierde St Elisabethkerk in Haren – als u er nog nooit bent geweest, moet u dat echt eens doen – een uiterst sobere Goede Vrijdagviering. Het deed me wel wat zo terug mij ter aarde leggen, maar ditmaal zonder de Litanie van de Heiligen die één van de emotionele hoogtepunten van mijn diakenwijding was. En tijdens de Paaswake de nieuwe Paaskaars - het Licht van Christus – mogen binnendragen en daarna het Paasloflied – ook gekend als Exsultet - mogen zingen. En dan op Paasdag een ander Verrijzenisevangelie mogen lezen.
Je moet niet naar Spanje of de Filipijnen gaan om een intense Goede Week te mogen en kunnen beleven. Je kan het gewoon ‘thuis’ doen en ik kan me er alleen maar over verwonderen dat niet meer mensen actief deelnemen aan wat het mooiste, beste, intiemste en schoonste is wat de Katholieke liturgie te bieden heeft.
Mogen ervaren hoe de vieringen van het Triduüm – Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake – eigenlijk één grote viering is waar telkens andere aspecten van het lijden, sterven en verrijzen van Jezus tot ons komen via woord, zang, water – van soberheid en ingetogenheid tot jubelzang en alleluia.
Het was schoon, het was goed, het was Pasen!

Zalig Pasen allemaal. Christus is verrezen – Hij is waarlijk verrezen.

Diaken Dirk

Dirk Van Erps tijdens het zingen van het Exsultet
© Dirk Adams