zaterdag 22 april 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 23 april 2023 – 3de Paaszondag A (Lc. 24, 13-35)

‘Zij herkenden Hem aan het breken van het brood.’

De teleurstelling en droefenis zijn groot bij de twee leerlingen op weg naar Emmaüs. Jezus is dood en begraven. Wat blijft er nu nog over?
Ze keren terug naar huis, terug naar het gewone leven. Enkele vrouwen hebben wel voor verwarring gezorgd: zij waren ’s morgensvroeg naar het graf gegaan en troffen het leeg aan. Engelen zeiden hen dat Jezus leefde. Maar wat moest je daarvan geloven?
En dan komt Iemand met hen meelopen. Een reisgezel onderweg naar Emmaüs laat hen hun verhaal vertellen. Op zijn beurt verklaart Hij hen wat er in al de Schriften over Hem geschreven staat, beginnend bij Mozes en de Profeten. (Lc.24, 27) 's Avonds uitnodigen zij Hem uit om bij hen te blijven eten en te overnachten.
En dan, aan tafel, worden de rollen omgekeerd. De vreemdeling wordt gastheer: Híj zegent het brood, Híj breekt het en deelt het uit. En zij herkennen Hem!
Vol vuur keren zij terug naar Jeruzalem. Er is opnieuw toekomst.
Hij was de reisgezel op weg naar Emmaüs en op weg terug naar Jeruzalem. Hij is onze reisgezel, een vriend onderweg, de betrouwbare gids op de weg ten leven.

Pastor Chris

Telkens als je het brood van het leven breekt
en deelgenoot wordt van de zorgen en de pijn van anderen,
zal je Mij herkennen - zegt God -
net zoals de leerlingen van Emmaüs mijn Zoon herkenden.
Wanneer je luistert naar het verhaal van kleine mensen,
zal je op het spoor komen van mijn verhaal.
Je hart zal warm worden omdat je ervaart dat Ik van je hou
en je zal warmte uitstralen omdat je in mijn naam liefhebt.
Die warmte wens Ik je graag toe - zegt God.

Erwin Roosen

 

Jezus en de Emmaüsgangers - Gasthof Maria Plain
© Werner100359 via wikimedia commons