dinsdag 15 augustus 2023

Een kaarsje branden

Als ik deze kaars aansteek, heb ik jou in gedachten want jij bent altijd bij mij.’ 
(Noveenkaars van BZN)

Hoeveel mensen zullen vandaag op het feest van Maria Tenhemelopneming geen kaars laten branden in een kerk of bedevaartsoord of thuis, … ? Ik ben één van die velen. U misschien ook.
Eigenlijk is er geen speciale dag nodig om dat te doen en tot Maria te bidden voor een zieke, een vriend(in), familie, de wereld, onszelf, … Maar het is ook goed dat er feestdagen zijn om Maria te eren. Zij is onze Moeder, bij Haar kunnen we altijd terecht.
Vandaag wil ik ook een kaarsje branden voor mijn overleden moeder. Zij was iemand bij je altijd terecht kon. Zij had zelf de gewoonte om regelmatig een kaarsje te branden bij het Mariabeeld in de kerk of thuis. De noveenkaars van BZN stond bij haar thuis en heb ik meegenomen toen we haar huis leegmaakten.
Op deze dag geef ik u graag deze tekst mee die mij getroffen heeft:
‘Ik weet niet hoeveel mensen mij hebben geschreven – toen het slecht met me ging -: ‘We zullen een kaarsje voor je opsteken.’ Mensen uit alle lagen van de bevolking, onder wie ook gelouterde mensen die zelf ooit hard hadden moeten knokken.
Op die momenten voel je, dat zo’n kaarsvlammetje niet zo maar een sentimenteel lichtje is.
Als iemand een kaars pakt, en een lucifer, en die kaars voor iemand anders aansteekt, dan is er toch sprake van warmte van de ene mens voor de andere mens. Duizenden en duizenden mensen steken op een dag een kaarsje aan. Dat is iets heel anders, dan wanneer duizenden mensen geen kaars aansteken.
Bidden betekent niet alleen ‘vragen voor jezelf’, maar het is ook vragen voor de ander. Zoals je een kaarsje voor een ander opsteekt. Zo vindt door het gebed een verbinding tussen mensen plaats en dat is een grote kracht in de samenleving.’ Toon Hermans, uit gebedenboekje

Pastor Chris

© Pixabay