woensdag 16 augustus 2023

Verwondering

Ik hou er van buiten te zijn en de zomer geeft me telkens de kans om dat te doen, en vooral buiten te eten. Hoe meer je buiten leeft hoe dichter je bij de natuur bent en de natuur bij jou.
Op vakantie en op het Chirokamp kon ik in de ‘pikkendonker’ ontelbare sterren zien en zelfs een vleugje van de Melkweg. Dichter bij de natuur betekent ook dat je meer in contact komt met planten en dieren. Soms zijn dat onaangename ontmoetingen, denk maar aan een steek van één of ander insect maar vaak zijn het heel wonderlijke en verbazende ontmoetingen.
Dit was er zo eentje op Pluskamp waar een vlinder toenadering zocht met iemand van de kookploeg. Waren het de kleurrijke bloemenschorten van dit jaar of een of ander heerlijke geur uit de kookpotten? Ik weet niet wat het beestje aantrok maar we keken allen glimlachend naar het kleine schouwspel. De vlinder toonde fier het kleurenpalet van zijn vleugels en bleef even rustig op een hand zitten, argeloos en vertrouwvol, zonder angst.
Even later vloog hij terug verder, de wijde wereld in van Haacht. Het doet me denken aan de kleine beeldjes waarin een kindje in een mensenhand ligt. Of een kind dat slaapt in de armen van mama of papa. Beeld van ons geborgen zijn in de hand van onze Schepper.
Onbevangen, niet gevangen, maar vrij om onze vleugels uit te spreiden en de wijde wereld in te vliegen. Maar ook om af en toe terug te keren en even te rusten in Zijn hand.

Pastor Guido

© Guido Vandeperre