woensdag 30 augustus 2023

Nieuwe bisschop

Volgende zondag wordt in Mechelen de nieuwe aartsbisschop gewijd en aangesteld. Ik ben wat verrast (ofschoon ook niet helemaal) als ik zie hoeveel emotie dit gebeuren oproept bij collega's pastores. Je zou misschien kunnen denken dat een priester van het bisdom - een diocesaan priester, zoals Gino, Guido of ikzelf - toch verder verwijderd zijn van de "kerkelijke overheid" dan religieuze priesters, zoals Peter of Benno, die in principe veel dichter leven bij hun overste en een nieuwe bisschop dus minder "raakt. En toch. Eigenlijk hoort "gehoorzaamheid" - voorzeker een deugd die in tijden van zelfbeschikking maar heel moeilijk kan begrepen en gewaardeerd worden - wezenlijk bij een gelovige zending (overigens zijn ook die overste of die bisschop op hun beurt gehoorzaamheid verschuldigd). Het is immers op zichzelf ook een vorm van "over water wandelen": al weet ik vooraf niet waar dit me brengen zal, ik vertrouw erop dat de weg goed is en daarom durf ik hem gaan. Zoals Jezus aan Petrus zegt: als ge oud zijt zal iemand anders u omgorden en brengen waarheen ge niet wilt - en dat in het vertrouwen dat de weg héél goed zal zijn...
Dat brengt me bij de persoon van de nieuwe bisschop - Luc Terlinden (we zeggen vanaf nu "monseigneur") -die ik als redelijk lang ken als priester en voor wie ik veel waardering heb. Zoals andere gezag functies, zijn bisschoppen op zichzelf zeker niet populair, te verstaan in een tijd waarin zelfbeschikking zo centraal staat. Ze worden collectief doorgaans verantwoordelijk geacht voor alles wat verkeerd loopt in de Kerk (en zelden voor wat goed loopt). Misschien bestaat zelfs nog het beeld van verre potentaten in ivoren torens. (De warme menselijkheid en de nabijheid van kardinaal De Kesel heeft allen geraakt in Lourdes en was een duidelijk bewijs van het tegendeel.) Ik heb een beetje met mgr Luc te doen. Ook hij weet niet waar zijn nieuwe opdracht hem zal brengen. Ook voor hem is het 'gehoorzaamheid' die hem ertoe bracht om "ja" te zeggen. Hij heeft ons gebed nodig. En zondag om 15 uur heb je helemaal geen kaarten nodig om de viering in Mechelen te mogen bijwonen...

Tony, pastor

© Koen Vlaeminck