donderdag 21 januari 2021

Klaar voor de spuit?

Er is in de media heel wat te doen rond de vaccinatie tegen het coronavirus. Is het wel veilig? Tekort aan vaccins of leveringen die vertraging oplopen zodat het ziekenhuispersoneel langer moet wachten; complottheorieën tieren welig in het kamp van de antivaxers, … . Je zou zo nog een tijdje kunnen doorgaan. Ook de vaccinatie van de paus (en van de vorige paus) werd nieuws.
Aanleiding om zo met mijn tekst te beginnen was een verjaardagskaart die ik gisteren ontving van een goede vriendin, die een half jaar jonger is dan ik. Ze eindigde haar wensen met de vraag: ‘Klaar voor de spuit?’ met een lachend gezicht erbij. Dus hoef ik de bereikte leeftijd er niet bij te zetten.
Elk jaar ben ik dankbaar dat ik mijn verjaardag mag vieren. Een blik op de overlijdensberichten in de krant maakt vaak duidelijk dat dit niet zo vanzelfsprekend is. Tot vorig jaar was dat ook een dag om mijn moeder bloemen aan te bieden. Nu heb ik mijn ouders in gedachten bedankt!
Er zijn ook enkele praktische redenen om niet te klagen over de bereikte leeftijd: je krijgt korting in musea; je kan een voordelig abonnement voor het openbaar vervoer kopen, … .
Maar het belangrijkste voor mij is elk jaar meer mogen beseffen en geloven dat God ons elke nieuwe dag geeft als een geschenk, dat we mogen uitpakken voor onszelf maar ook voor de anderen.
Van een verjaardagscadeau gesproken!

Pastor Chris