donderdag 7 januari 2021

Levenslang leren

Een vaak gehoorde uitspraak! En als (gewezen) leerkracht heb ik die ook vaak gebruikt maar vooral ondervonden. Want in de ongeveer veertig jaar dat ik heb lesgegeven zijn er heel wat veranderingen geweest qua leerplannen, lesmethodes, handboeken, technologie, leerlingenpubliek, … . Die veranderingen zorgden soms voor twijfels, soms voor frustraties maar ze daagden ook telkens uit om te blijven bijleren.
Toen ik stopte met lesgeven ben ik dan terug ‘leerling’ geworden, kwestie van het van de andere kant opnieuw mee te maken. Het is ondertussen het vijfde jaar dat ik naailes volg in Herent. Leuk, vooral ook omdat het in groep kan gebeuren. Nu in coronatijd in kleine groepjes en maar om de twee weken. Ook een naailes via Zoom behoort nu tot het lessenpakket.
Het is alsof met de coronacrisis het ‘levenslang leren’ in een hogere versnelling is gekomen. Nu we op pastoraal vlak niet meer gewoon kunnen samenkomen, hebben we leren ‘zoomen’ voor gebedsmomenten op zondag, voor vergaderingen, zelfs voor een catechesemoment met ouders en kinderen. Het catecheseaanbod bevat ook elke maand een gefilmd Godly Playverhaal. Vorig jaar volgde ik de opleiding om Bijbelverhalen volgens de Godly Playmethode te vertellen maar ik had nooit gedacht dat het zo zou verlopen. Sinds enkele weken komt daar ook de eigen opmaak van Kerk en leven bij. Een nieuwe maar boeiende uitdaging!
Maar het allerbelangrijkste bij ‘levenslang leren’ is kunnen rekenen op een uitstekende leerkracht, met heel veel geduld! Ik ben dan ook heel gelukkig en dankbaar dat ik voor het vertellen van Godly Play-verhalen en voor de opmaak van Kerk en leven zo’n fantastische leerkracht heb. U mag drie keer raden over wie ik het heb.
Geloven is ook een ‘levenslang leren’ want geloof is nooit af. God schenkt ons daarvoor de beste leerkracht, zijn Zoon!

Pastor Chris