maandag 4 januari 2021

Terug tot de orde van de dag.

Soms hoor je ouders zeggen: "goed dat de school weer herbegint, dat er terug regelmaat is". Daar is wel iets van aan denk ik. We hebben allemaal regelmaat, orde en structuur nodig in het leven. Een reden om op te staan, iets waar we naar uitkijken om te kunnen doen, werkfierheid,... dat geeft energie aan het leven. Toch snakken de meeste mensen tegen de vakantietijd aan naar die broodnodige rust, naar vrijheid, naar niet moeten, naar doen waar we zin in hebben. Ik denk dat we de twee nodig hebben.

Mijn wens is dat we iets van de twee kunnen behouden tijdens het werkjaar. De feestdagen zijn anders dan anders verlopen en voor veel gezinnen was het de eerste keer dat ze Kerstmis of Nieuwjaar met het eigen gezin gevierd hebben. Ook de warmte herontdekt hebben die op zo'n momenten het gezin hechter maakt. Stil blijven staan bij de schijnbaar kleine maar o zo belangrijke dingen van het leven zoals samen eten, luisteren naar elkaars verhaal, tijd nemen om 'samen' ongedwongen spelletjes te spelen. Op de grond gaan zitten om mee te gaan in de fantasiewereld van de kinderen,...

Het doet me denken aan de drie wijzen, mannen met macht en aanzien die op hun knieĆ«n gingen zitten voor het Kind in de kribbe. Dat wens ik jullie toe, dat we wat meer worden als die koningen. Dat we ons laten raken door het kleine, dat we tijd maken om erbij te gaan zitten en te kijken, te luisteren en er onze gaven bij leggen. Zouden we met z'n allen niet veel gelukkiger zijn? 

Pastor Mariette