dinsdag 12 januari 2021

Positief nieuws: je kan ook bidden als je je mondmasker aandoet

In deze coronatijd wordt ons gevraagd om een mondmasker te dragen om de anderen en onszelf te beschermen. We doen dat omdat het moet en het went wel, maar leuk is het niet. Je ademt moeilijker, het irriteert, bij mensen die een bril dragen dampt de bril aan, je begrijpt moelijker wat mensen zeggen, je herkent soms mensen niet op straat… Zeker voor mensen die de hele dag een mondmasker moeten dragen op hun werk en voor de jongeren op school moet dit echt een opgave zijn. Maar je kan ook van de nood een deugd maken en het mondmasker zien als een aanleiding voor gebed. De Amerikaanse zuster Rose Marie Tresp maakte een prachtig gebed dat kan helpen om op een andere manier naar mensen toe te gaan met het mondmasker op. Alle nadelen van het mondmasker neem je er dan bovenop. Ik vond het gebed in een bundel gebeden en bezinningsteksten die een collega uit de pastoraal in woonzorgcentra mij stuurde. Zij doet dat om mensen te bemoedigen in deze moeilijke tijd. En dat is zeker het geval met dit gebed. Het doet je op een andere manier met je mondmasker omgaan.

Gebed bij het aandoen van een mondmasker 

Als ik me klaarmaak om de wereld in te gaan

help me om het ‘sacrament’ te zien in het dragen van dit kledingstuk

-laat het een uiterlijk teken zijn van een innerlijke genade-

een tastbare en zichtbare manier van leven,

van liefde voor mijn naasten, zoals ik mezelf bemin.

 

Christus,

omdat mijn leven bedekt zal zijn, onthul mijn hart,

dat mensen mijn glimlach zouden zien

in de kreukels rond mijn ogen.

Omdat mijn stem gedempt kan zijn,

help me om duidelijk te spreken,

niet alleen met mijn woorden,

maar ook met mijn daden.

 

Heilige Geest,

als het elastiek mijn oren raakt,

herinner me eraan om goed te luisteren,

vol zorg voor iedereen die ik ontmoet.

Moge dit eenvoudige stuk stof

schild en banier zijn

en moge elke ademhaling die het inhoudt

gevuld worden met uw liefde.

 

In uw naam en in de naam van liefde bid ik.

Moge het zo zijn. Moge het zo zijn.


Zuster Rose Marie Tresp

 

Wat me opviel in dit mooie gebed, was ook het zinnetje: “omdat mijn leven bedekt zal zijn, onthul mijn hart”. Je zou daar verwachten: “omdat mijn mond bedekt zal zijn”. Ik ging kijken in de oorspronkelijke Engelse tekst, en daar staat wel degelijk “since my life will be covered”. En ja, als je erover nadenkt: onze mond bepaalt voor een groot stuk onze gelaatsuitdrukking. En onze gelaatsuitdrukking toont wie we zijn. Als onze mond bedekt is, is ons leven, ons mens-zijn voor een stuk verborgen. Gelukkig kunnen onze ogen nog ‘spreken’ en zeker ook ons hart, zoals zuster Rose Marie bidt.

 

Hebt u nog positief nieuws waarover ik mag schrijven? Laat het mij weten a.u.b.

 

Pastor Benno.