donderdag 14 januari 2021

Trek iets positiefs aan, dat past altijd

 BZN-spreuken zijn al heel lang een constante aanwezigheid bij mij thuis. Dat schreef ik reeds in een blog van november vorig jaar. De nieuwe dagkalender staat op mijn bureau. Vorige week was één van de spreuken: ‘Trek iets positiefs aan, dat past altijd.’ Denkend aan het positieve nieuws dat pastor Benno altijd schrijft voor de blog, stuurde ik hem deze spreuk door. Zijn suggestie was dat ik er zelf iets over zou schrijven aangezien ik al enkele jaren naailes volg. 

Het begint steevast met het kiezen van een patroon en een bijpassende stof; het kan ook in omgekeerde volgorde. Bij de naailes wordt elk jaar gewerkt met een bepaalde module, dit jaar is dat een bloes en een jurk. Maar in dit geval kiezen we voor de ‘positieve’ module, dus iets waar we ons goed bij voelen, dat niet aanvoelt als een keurslijf, dat tegen een stootje kan. Over het patroon hoeven we ons niet echt druk te maken, het zal altijd goed zijn. Wat het stofje betreft, dacht ik aan heldere kleuren: geel, groen, blauw, een vleugje wit, … . Kleuren die doen denken aan de lente, aan blije en dankbare momenten, aan vreugde, aan vriendschap, … . Hoe we ze bij elkaar brengen staat vrij: een ruitjesmotief is nog mode, een streepje of met bolletjes: keuze te over. En dit stofje is gratis in de aanbieding! 

Nu we de stof en het patroon hebben, kunnen we verder werken. Wat zo fijn is aan de naailes voor mij, is dat het in groep gebeurt. Nu, in coronatijd, in twee kleine groepjes om de twee of drie weken en soms via Zoom. Zo kunnen we elkaar blijven inspireren! Bij het aantrekken van iets positiefs is het niet anders; door de anderen weten we of het wel degelijk iets positiefs is. In sommige gevallen kan je een stof langs beide kanten gebruiken. Dat is ook het geval bij ons ‘positieve’ kledingstuk!

En dat brengt me bij een gedicht dat ik toegestuurd kreeg: je leest het eerst van boven naar onder en dan van onder naar boven! In dit geval betekent het wel een wereld van verschil!

Pastor Chris