vrijdag 1 januari 2021

Een ‘gezegend’ Nieuwjaar!

Vandaag en de komende dagen wensen we elkaar een gelukkig of een voorspoedig nieuwjaar. ‘Een gezegend’ nieuwjaar hoor je echter minder vaak. Het klinkt voor velen wellicht wat ouderwets en te kerkelijk. Ikzelf hou er wel van, want het woord ‘zegen’ ligt me nauw aan het hart. Ook in de Bijbel wordt er trouwens nogal wat afgezegend! Het Latijnse woord voor zegenen is ‘benedicere’, dat bestaat uit de combinatie van twee woorden, namelijk: ‘bene’ dat ‘goed’ betekent en ‘dicere’ dat ‘zeggen’ betekent. ‘Benedicere’ of zegenen betekent dus zeggen dat iemand of iets goed is of iemand of iets het goede toezeggen of toewensen. Door de zegen komt in iemand het beste in hem of haar naar boven. Een zegen geeft kracht om voluit te leven als mens, zoals je bent. Dat horen we ook in de meest bekende zegen uit de Bijbel, daar waar God aan Mozes zegt dat Aäron het volk op deze wijze moet zegenen: ‘Moge de Heer u zegenen en u behoeden; moge de Heer de glans van zijn gelaat over u spreiden en u genadig zijn. Moge de Heer zijn gelaat naar u keren en u vrede schenken.’ (Numeri 6, 24-26) We horen er hoe de zegen in naam van God drie zaken teweeg brengt: hoede, genade en vrede. Je mag ervaren dat God zich over jou ontfermt, dat hij jou behoedt, dat je veilig bij Hem bent. Dit te mogen beseffen zorgt ervoor dat je opleeft. Je durft te leven, te spreken, te doen zoals je bent, omdat je omgeven bent met vertrouwen. En dit schept een diepe vrede in je hart. Je mag met een rustig hart door het leven gaan. Dat is dan ook hetgeen ik je op deze Nieuwjaarsdag toewens. Dat je in het komende jaar mag ervaren dat God jou zegent, dat hij jou behoedt, jou genadig is en jou vrede schenkt. En dat we ook voor elkaar een zegen zouden mogen zijn, en zo Gods gelaat voor elkaar zichtbaar maken. De zegen uit Numeri werd door de Engelse componist John Rutter prachtig op muziek gezet. Hier kan je luisteren naar een uitvoering ervan door het Nidaros-kathedraalkoor van Trondheim (Noorwegen).

The Lord bless you and keep you;
the Lord make His face to shine upon you, and be gracious unto you.
The Lord lift up the light of His countenance upon you,
and give you peace,
Amen.

Moge de Heer je zegenen en je behoeden;
moge de Heer de glans van zijn gelaat over jou spreiden en je genadig zijn.
Moge de Heer zijn gelaat naar jou keren en je vrede schenken.
Amen.

Gezegend Nieuwjaar!

Pastor Gino