zaterdag 6 februari 2021

Even stilstaan bij het Evangelie

Zondag 7 februari : 5de zondag door het jaar - B (Marcus 1,29-39)

In het evangelie van deze zondag vernemen we eerst hoe Jezus de schoonmoeder van Petrus geneest en dan tal van andere mensen. Er ging een genezende, helende kracht van Hem uit. In Hem toont God dat Hij het geluk van de mensen wil. En dan vertelt de evangelist hoe Jezus zich begaf “naar een eenzame plaats waar Hij bleef om te bidden”. Deze zin past in deze coronatijd. Wij komen nog altijd niet samen om te bidden en te vieren. Maar we kunnen wel bidden zoals Jezus, alleen in de eenzaamheid, thuis of in de kerk. Laten we er dan aan denken dat we doen zoals Jezus. En dat Hij bij ons is. En laten we het ook écht doen. Nu we nog niet samenkomen, is het heel belangrijk dat we ons persoonlijk gebed en ons gebed als koppel of als gezin cultiveren. Misschien hebben we in de voorbije jaren ons geloofsleven té veel enkel van het samenkomen in de kerk laten afhangen. Misschien is deze tijd wel een uitnodiging om onze persoonlijke relatie met de Heer te verdiepen. Laten we deze kans, deze genade die ons gegeven is, benutten. Laten we echt tijd maken om alleen of met onze partner of als gezin samen te bidden, het stil te maken, te lezen uit de Schrift en ons bewust te worden van Gods aanwezigheid in ons huis, in ons leven en in ons samenleven. Laten we deze coronatijd zien als een tijd van uitzuivering en verdieping van ons geloof. Het zal ons de kracht en het inzicht geven om ook in de komende tijd Jezus’ Blijde Boodschap te beleven en te verkondigen.

Pastor Benno

Léonard Gaultier,Christ Heals The Sick, probably c.1576-1580
-c- National Gallery of Art, via Wikimedia Commons