donderdag 18 februari 2021

In de file

Ik dacht hieraan toen de kapperszaken terug mochten opengaan: dit wordt in de file staan. Maar het maken van een afspraak viel mee. Ik ben er blij om want eigenlijk vind ik het niet zo leuk om in de file te staan. Heb je ook de indruk dat je in de supermarkt steevast de verkeerde rij kiest? Of sta je voor je werk regelmatig in de file? … Als gepensioneerde in coronatijd sta ik niet zo vaak meer in de file. De vergaderingen verlopen via zoom; ik ben geen winkelfanaat en doe dat dus alleen als het nodig is en op minder drukke uren. File kan ik nog wel tegenkomen in mijn buurt wanneer de Europese school haar dag begint en eindigt.
Maar één van mijn vastenpuntjes is ‘niet klagen’! Daar hoort ook een positieve kijk op de file bij, om het zo te zeggen. Dus kijk ik ook uit naar andere files dan de gebruikelijke. Bijvoorbeeld naar de vogels die op zomerse dagen in de rij stonden om te kunnen genieten van het vogelbadje. Naar de eksters en de kraaien die in de bomen wachten tot er iets overblijft van de hondensnoepjes. Of naar het laten voorgaan van iemand die moeilijker te been is. Er zijn zoveel positieve files als je aandachtig kijkt.
Ik wens ieder van jullie en ook mezelf een vastentijd toe waarin we, meer dan anders misschien, mensen mogen nabij zijn en God ontmoeten. Daarvoor zullen we nooit in de file staan!

Pastor Chris