zaterdag 27 februari 2021

Even stilstaan bij het Evangelie

Zondag 28 februari : Tweede zondag van de veertigdagentijd - B (Marcus 9,2-10)

Op de tweede zondag van de veertigdagentijd lezen we altijd het evangelie van de ‘gedaanteverandering’ van Jezus. Drie apostelen hebben een bijzondere ervaring met Jezus. Ze krijgen meer inzicht in wie Hij eigenlijk is. We lezen dit evangelie in het begin van de Vasten. Het is al een aankondiging of een voorsmaak van Pasen: Jezus, die geleden heeft en gestorven is, is verrezen. Het evangelie van de gedaanteverandering is een voorafbeelding van de heerlijkheid van de verrezen Christus. We krijgen een bemoediging voor onderweg. En ook een reisbeschrijving. Want we vernemen van Godswege: “Dit is mijn Zoon, de Welbeminde, luistert naar Hem”. Luisteren naar Jezus. Dat is wat christenen proberen te doen. Elke dag van hun leven, maar nog intenser in de veertigdagentijd. Luisteren is meer dan ‘horen’. Het is je richten op degene die spreekt en aandacht voor hem hebben. In het Vlaams betekent luisteren ook: ‘gehoorzamen’. Die twee betekenissen horen ook bij ‘luisteren naar Jezus’. Het is je op Hem richten, voor Hem openstaan, aandacht voor Hem hebben, maar het is ook: doen wat Hij vraagt.
In deze coronatijd kunnen we nog niet naar de kerk komen om te ‘luisteren’ naar de lezingen uit de Bijbel en de verkondiging. Maar we kunnen wel ‘luisteren naar Jezus’: ons leven op Hem richten en proberen te doen wat Hij vraagt. En we kunnen ook naar Hem luisteren door zelf te lezen in de Bijbel of de lezingen van de zondag door te nemen, gebruik makend van alle mogelijkheden die onze Pastorale Eenheid, het parochieblad en de kerkelijke media ons in deze tijd aanbieden. Mogelijkheden te over dus om te luisteren naar Jezus. Misschien in deze coronatijd nog meer dan vroeger.

Pastor Benno


De gedaanteverandering of transfiguratie van Christus
Dimitris Vetsikas via Pixabay