dinsdag 9 februari 2021

Positief nieuws: geluk zit in eenvoudige dingen

Onlangs kreeg ik een mail van een oud-catechist. Hij wilde een positieve ervaring met ons delen. Graag laat ik hem aan het woord. “Mijn vrouw en ik waren op stap in en rond het kasteel van Horst. Wandelen is voor ons meer dan een hobby, het is een stukje van ons leven. Zo hebben we de GR5 van Rotterdam naar Nice gedaan, trektochten in Afrika, op het eiland Réunion… Maar ook België hebben we van noord naar zuid en van west naar oost afgewandeld. In deze coronatijd gaan we uiteraard ook veel op stap. Deze keer dus rond het kasteel van Horst. Aan het einde van de wandeling zag ik op een honderdtal meter van de weg op een heuvel een kapelletje staan met een lindeboom ernaast. Het stond daar temidden van de velden ‘moederziel alleen’ in weer en wind. Ik keek naar binnen door het traliewerk en zag een vijftal kaarsen branden. Ik dacht bij mezelf: wie komt er nu naar zo’n eenzame kapel, ver van de bewoonde wereld? Zijn er dan toch mensen die er iets voor over hebben om hier een kaarsje te komen laten branden? Op dat moment was ik een gelukkig man. Met de ondergaande zon er nog bij kon mijn dag niet meer stuk. En niet te vergeten: de kapel was toegewijd aan Sint-Jozef, een schrijnwerker, een eenvoudige man. Omdat ik huisschilder was van beroep en we dus allebei handarbeiders zijn, voelde ik me thuis bij hem. Misschien was dat wel de reden waarom ik mij zo aangetrokken voelde tot dat eenzame kapelletje”.

Een mooie getuigenis, die ons kan inspireren om in deze coronatijd het geluk te zoeken in eenvoudige dingen… en het te vinden op onverwachte plaatsen.

Pastor Benno.

Hebt u nog positief nieuws of positieve ervaringen waarover ik mag schrijven? Laat het mij weten a.u.b.

Kapel van Sint-Jozef (c) Julien Bossu