dinsdag 16 februari 2021

Positief nieuws: vandaag is het vastenavond

Vastenavond is de avond vóór de Vasten, de avond vóór aswoensdag dus. In het Frans heet deze dag: ‘Mardi gras’, vette dinsdag. Op deze dag haalden in vroegere tijden de mensen hun voorraadkast leeg om al het lekkers op te eten, alvorens ze aan de vasten begonnen. In die voorraadkasten bevond zich doorgaans meel, eieren en melk. Dat zijn juist de benodigdheden waarmee je pannenkoeken of wafels kunt bakken. Vandaar de gewoonte om pannenkoeken of wafels te eten op vastenavond. Ik herinner me dat er bij ons thuis nogal eens wafels werden gebakken. We maakten er dan een gezellige avond van, met gezelschapsspelletjes en zo. Maar ik kom uit een streek waar vastenavond rustig werd gevierd.
In de’carnavalstreken’ zoals Aalst, Limburg, het Rijnland… gaat het er normalerwijze heel anders aan toe. Daar begint men al op de zondag tevoren. Vastenavond is het hoogtepunt en het slot van de carnavalsstoet en de carnavalsviering. In deze coronatijden kunnen die uiteraard niet doorgaan, Dat is allicht erg voor de mensen die andere jaren zulke carnavalsvieringen meemaken. Je moet echt uit zo’n streek komen en ermee opgegroeid zijn om hun teleurstelling te begrijpen.
Blijft het alternatief van de pannenkoeken of de wafels. En van de gezellige avond in onze bubbel. Of alleen: wees ook lief voor jezelf. Het is belangrijk, dunkt me, dat we in deze rare tijden – en daarbuiten- momenten van ontspanning en gezelligheid inbouwen, die ons leven mee ritmeren.
Vastenavond is zo’n moment. Morgen, op aswoensdag begint een nieuwe etappe. Niet dat we het in de vasten ongezellig moeten maken, integendeel. De vasten kan juist een tijd zijn van meer aandacht voor elkaar. Maar het is zinvol om de ene periode in ons levensjaar een beetje feestelijk af te sluiten, om vol goede moed aan een nieuwe periode te beginnen, een nieuwe stap te zetten. En dat is wel de bedoeling van de veertigdagentijd.
Dus wens ik u een fijne vastenavond en een vernieuwende vastentijd toe.

Pastor Benno.

Als u positief nieuws hebt, waarover ik mag schrijven: laat het mij gerust weten! Dank.

Vastenavond, door Pieter van der Heyden
(C)commons.wikimedia.org