maandag 23 augustus 2021

Help! Een muis.

Komt het door de vele regen of was het een verdwaald exemplaar; deze week zag ik een muis in de voortuin. Dat beestje jaagt mij niet echt schrik aan maar het deed me terugdenken aan vroeger.  Ik woonde dan nog in Schaarbeek.
Ik zat wat tot rust te komen, 's avonds laat in de zetel, toen daar op minder dan een meter een muis passeerde. Het diertje haastte zich vlug onder de frigo en weg was het. Toen ik de frigo vertrok was hij al lang ergens anders. 's Anderendaags ben ik vallen en korreltjes gaan kopen want als huisdier wou ik hem toch niet houden. Hij liet daarbij overal sporen na, niet te geloven hoeveel afval zo'n klein diertje kan produceren. In kasten en lades, onder de gootsteen,... De korreltjes verminderden maar de vallen hadden geen succes. Tot, na vijf dagen, op een ochtend, het kadaver midden de keukenvloer lag.
Nu dat probleem opgelost was, was het tijd om schoon te maken. Kasten, lades, alles wat kon verplaatst worden heb ik verplaatst. Bij het leegmaken van de kasten merkte ik dat er veel zaken in stonden die ik al verschillende jaren niet meer gebruikte. Het diende enkel als kastvulling. Die poetsbeurt was een mooie gelegenheid om al het overtollige uit de kasten en schuiven weg te doen. Je kan niet geloven hoeveel zaken je na 15 jaar  hebt verzameld. Ik kan je zeggen, het gaf een zalig gevoel als ik nadien de kasten opentrok en ik de ruimte zag die ik gewonnen had, en hoe alles netjes geordend stond. Het gaf een zekere rust. "Orde leidt tot God" zei mijn moeder vaak en dat is ook zo.
Als ik aan een groot werk moet beginnen zorg ik altijd dat de kleine werkjes gedaan zijn, zo komt er ruimte in mijn hoofd en vind ik de rust om het grotere werk aan te pakken.
Orde leidt tot God ondervind ik ook aan den lijve. Als ik door de dag heen mijn muizenissen aan God toevertrouw, heb ik meer tijd om ook naar Hem te luisteren. Dan heb ik de ruimte en de rust om Hem te ontdekken in de dingen van die dag. In duizend, duizend kleine dingen.

Pastor Mariette

... of hoe een muis je naar God kan leiden © Pixabay