zaterdag 28 augustus 2021

Stilstaan bij het zondagsevangelie

Zondag 29 augustus: 22e zondag door het jaar – B (Marcus 7,1-8.14-15.21-23)

Jezus heeft een discussie met de Farizeeën en enkele Schriftgeleerden. Farizeeën waren -zoals u weet - vrome Joden, die de godsdienstige voorschriften tot in de puntjes naleefden. Schriftgeleerden – het woord zegt het zelf - dat zijn mensen die de bijbel bestuderen en kennen. Met die twee groepen van mensen die het geloof en de beleving ervan ernstig namen krijgt Jezus het meermaals aan de stok. Je zou eigenlijk het tegendeel verwachten. En toch. Jezus verwijt deze vrome mensen dat ze de godsdienstige regels en voorschriften wel perfect naleven, maar dat hun hart ‘ver van God’ is. In hun eigen ogen zijn ze de perfecte gelovigen, maar eigenlijk laten ze God niet binnen in hun hart, in hun leven. Ze beperken zich tot het naleven van regels. Ook in onze tijd kunnen gelovigen de bekoring hebben om zodanig bezig te zijn met wat mag en wat niet mag -voor zich zelf en voor anderen - dat ze niet meer ‘van harte’ kunnen leven met God en met hun medemensen. Dit evangelie doet ons de vraag stellen : hoe zit het met óns hart, met óns binnenste, met óns leven ? Is geloven voor ons meer dan ‘regeltjes volgen’ of ‘leven als een deftig mens’ ? Ons werkwoord ‘geloven’ is etymologisch verwant met het Engelse werkwoord ‘to love’, beminnen. Geloven heeft met liefde te maken. Geloven is je door God laten beminnen en die liefde doorstralen naar je medemensen.
Dat betekent natuurlijk niet dat gelovige mensen de regels van de godsdienst en in de samenleving niet hoeven te volgen. Maar we doen het niet ‘omdat het moet’ en zeker niet voor de schone schijn of de façade, maar uit liefde. Onze manier van leven is een antwoord op Gods liefde voor ons. Hij heeft ons het eerst bemind, zegt Johannes in zijn eerste brief. Hij heeft als eerste ons hart geraakt ; onze liefde voor Hem en onze zorg voor onze medemensen is een antwoord op zijn liefde. De grote kerkvader Augustinus schreef : « ama et quod vis fac », bemin en doe wat je wil. Daarmee bedoelt hij niet dat we er zomaar op los moeten leven, maar wel : datgene doen wat we echt willen, in de praktijk zetten waarvoor we hebben gekozen, namelijk : beminnen.

Pastor Benno.

Mc 07,01-8.14-15,21-23 -c-
Jan Luyken's JesusDisputesWithThePharisees,
Phillip Medhurst