zaterdag 14 augustus 2021

Stilstaan bij het zondagsevangelie

Zondag 15 augustus - Maria Tenhemelopneming - Lucas 1, 39-56

Het evangelie van de ‘ontmoeting’! ‘Maria ging met spoed naar het bergland, naar een stad van Juda. Ze ging het huis van Zacharias binnen en begroette Elisabeth. Twee vrouwen, die beiden nieuw leven in zich dragen, ontmoeten elkaar. Hun vreugde is groot.
Maar deze ontmoeting gaat veel verder dan het louter menselijke, het is ook een ontmoeting met God. Voor Elisabeth is dit onverwachte bezoek een geschenk uit de hemel: ‘Waaraan heb ik het te danken dat de moeder van mijn Heer bij mij komt?’ Door Maria te ontvangen, ontvangt Elisabeth ook Jezus in haar huis.
En Maria zingt haar geluk uit en dankt God er om. God, de Barmhartige, is de bron van alle geluk. Vanuit zijn oneindige liefde schenkt God toekomst aan zijn volk, aan zijn Kerk.
Dat geloof mogen wij delen met Elisabeth en met Maria.

Pastor Chris

Ik hoop dat je Mij met heel je hart kunt en wilt eren en danken – zegt God – net als Maria.
Want toen Ik mensen zocht om mee te werken aan mijn droom koos Ik ook jou uit.
Grote en wondere dingen heb Ik met je voor. Durf daarom in Mij te geloven.
Vertrouw je toe aan mijn liefde.
Kleine mensen maak Ik groot en aan armen geef Ik een onmetelijke rijkdom.
Als je je leven in mijn handen legt, zal Ik je zegenen en Ik zal je in overvloed laten delen in mijn warmhartigheid. 
(Erwin Roosen)

© Pixabay