maandag 9 augustus 2021

Hoe kan ik u helpen?

Vorige week was ik bij iemand op bezoek. Hij was naar een film aan het kijken, dus keek ik het laatste stukje met hem mee. Over het verhaal kan ik niet veel vertellen maar de rode draad in de film was: Hoe kan ik u helpen? Die vraag is bij mij blijven hangen. 
In veel probleemsituaties bij oudere of zieke mensen of zoals laatst bij de wateroverlast zoeken we hoe we de problemen kunnen helpen oplossen. Dat is een mooi gebaar en daarop is ook diaconie gebouwd. Maar het kan ook anders...
Toen Jezus de blinde Bartimeüs ontmoette stelde Hij hem de vraag: "Wat kan ik voor u doen?" Bartimeüs antwoordde: "Heer, maak dat ik zien kan."
Twee verschillende manieren om de zaken aan te pakken. Waarin ligt nu het verschil?

Toen mijn moeder bedlegerig werd zorgde mijn vader dag en nacht voor haar. Wij, de kinderen, kwamen zoveel als we konden maar heel dikwijls was hij ook alleen met haar. Zelf al in de tachtig, was het voor mijn vader niet evident om haar uit of in het bed te tillen. Wij hielden ons hart vast en hoopten dat er niet één van de twee zou vallen want dan lagen ze beiden op de grond. Wij, de kinderen, dachten een goede oplossing te hebben gevonden. We stelden voor om ons moeder tijdelijk te laten opnemen in een zorgcentrum. Het zou haar alle nodige verzorging geven en mijn vader zou er niet aan onderdoor gaan. Maar dat was buiten mijn vader gerekend. Geen sprake van, zie hij. Hij bleef voor ons moeder zorgen zolang het nodig was. "Als we vallen, vallen we samen." zei hij.
Dat heeft mij de ogen geopend. Je kan iemand niet helpen zonder eerst te luisteren naar de persoon die je wilt helpen. Al onze goede bedoelingen zouden hen alleen maar ongelukkig gemaakt hebben. Wat ben ik blij dat we het niet gedaan hebben, dat we tot inzicht gekomen zijn.

Je eigen oplossingen, gedachten, noden, goede bedoelingen niet voorop stellen maar de persoon die je wilt helpen au serieux nemen en 'luisteren' wat hij of zij echt nodig heeft. Dat is mensen helpen vanuit je hart, vanuit de liefde liefde voor die persoon. Je stelt de andere centraal en niet je eigen goede bedoelingen.
Jezus heeft het ons geleerd toen hij Bartimeüs genas.
Hoe kan ik u helpen? Wat kan ik voor u doen? Dit neem ik mee in mijn pastoraal engagement.

Pastor Mariette

Wat kan ik voor u doen?