vrijdag 17 december 2021

Daar zijn de kerstfilms weer…

Het is weer de tijd van het jaar voor de kerstfilms. En bij dergelijke films geldt: ofwel ben je er weg van ofwel loop je er gillend van weg. Ikzelf kan kerstfilms wel appreciëren. En ik weet wel, heel vaak hebben ze een sentimenteel kantje, zijn het echte ‘feel good’-films en doen ze jou vaak naar jouw zakdoek grijpen om een traan weg te pinken, maar in deze tijd van het jaar mag dat wel eens, vind ik. Wat kan er dezer dagen leuker zijn dan languit in de zetel te liggen met een dekentje, iets om te drinken en te knabbelen, en gezellig naar een kerstfilm kijken (bij voorkeur dan ook nog in jouw pyjama natuurlijk). Zelf hou ik het meest van oude kerstfilms. Eén van mijn favorieten is de film ‘It’s a wonderful life’ uit 1946 met James Stewart in de hoofdrol waarin een engel met Kerstmis verschijnt aan een hopeloze zakenman en hem toont hoe de wereld er zou hebben uitgezien als hij niet bestaan had. Maar ook de klassieker ‘White Christmas’ uit 1954 zou ik wel elk jaar opnieuw kunnen terugzien. Merkwaardig trouwens hoe zo’n oude film ook vandaag nog steeds een waar visueel spektakel is waar de kleuren bijna van het scherm spatten (dit komt natuurlijk door de ‘Technicolor’). Eén van de mooiste scènes in die film is het moment waarop het lied ‘Count Your Blessings instead of Sheep’ gezongen wordt door Bing Crosby en Rosemary Clooney (jazeker, het is op de koop toe een musical met muziek van de onvolprezen Irving Berlin!), een lied dat trouwens tot op vandaag door heel wat artiesten gezongen wordt (een heel mooie versie is die van jazz-zangeres Diana Krall). Hier kan je de oorspronkelijke versie uit de film beluisteren en bekijken. Crosby en Clooney zingen er: ‘Als ik door zorgen overmand de slaap niet kan vatten, dan tel ik mijn zegeningen in plaats van schaapjes’. In deze tijd waarvan ik soms de indruk krijg dat veel mensen ‘pandemoe’ aan het worden zijn en enkel en alleen nog lopen te klagen over alles en nog wat, zijn deze laatste adventsdagen misschien wel de uitgelezen tijd om in plaats van te jammeren en te mopperen eens te kijken hoeveel kleine zegeningen ons dag in dag uit te beurt vallen: de liefde van mensen om ons heen, de kansen die we krijgen om anderen gelukkig te maken, de talenten die ons gegeven zijn om van deze wereld Gods droom te maken, noem maar op! En als je begint te tellen, dan merk je vaak hoe rijk je eigenlijk bent! En misschien ervaar ik dan wel doorheen die vele kleine zegeningen dat het God zelf is die mij zegent. Dus geniet dezer dagen maar van jouw favoriete kerstfilms en tel je zegeningen. Het is een goede voorbereiding op het Kersfeest!

Pastor Gino