zaterdag 4 december 2021

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 5 december: tweede zondag van de advent – C (Lc. 3,1-6)

‘Heel de mensheid ziet Gods redding'
Lucas begint zijn evangelie met een overzicht van de belangrijke machthebbers en religieuze leiders uit Jezus’ tijd. Als oud-leerkracht geschiedenis kan ik daar in komen. Je kent op die manier beter de context van tijd en plaats. Maar zij zijn niet de centrale figuren in dit evangelie. De centrale figuur is Johannes de Doper, de geroepene uit de woestijn. Profeten zijn adventsfiguren bij uitstek.
In dit stukje evangelie ontmoeten wij er twee: Johannes de Doper en Jesaja. Een profeet houdt zijn blik op de toekomst gericht, houdt de verwachting levend. Johannes de Doper roept op tot een ‘doop van bekering. Bekering betekent niet dat we ons moeten terugtrekken in de woestijn om te blijven stilstaan bij onze eigen kleinheid en zwakheid. Bekering betekent dat we ‘daadwerkelijk meewerken aan Gods droom van een wereld waar iedere mens tot zijn recht komt.
Dan ‘zullen alle mensen de redding zien die van God komt. (Lc.3, 6)

Pastor Chris

In de drukte van deze dagen voor Kerstmis,
raak ik uw spoor wel eens kwijt, God.
Daarom wil ik U vragen
dat Gij mij een woestijn van stilte aanwijst
waar ik uw Woord klaar en duidelijk kan horen
en waar ik me opnieuw gezonden weet
om bergen van ongelijkheid tot op de grond af te graven
en bochtige wegen van onrecht recht te maken.
Laat mij geloven
dat Gij ook in mij Mens wilt worden
en dat daarin mijn bevrijding ligt.

Erwin Roosen

 

Johannes De Doper, icoon uit SyriĆ«, 18e eeuw 
© Wikimedia commons