donderdag 9 december 2021

Winterdip

‘Het grote voordeel van een dal is dat er een weg omhoog gaat.’ (BZN 5december 2021)

Letterlijk genomen vind ik dat inderdaad een groot voordeel. Wonende op de Hof ten Berglaan is thuiskomen voor mij altijd de ‘berg’ opgaan vanuit het ‘Woluwedal’.
Maar figuurlijk geldt dit zeker ook. Ik heb in deze dagen wel eens last van een winterdip. U misschien ook. Zeker wanneer het een donkere dag is kan dat wel eens gebeuren dat ik het minder zie zitten. vaak gaat het maar om kleine dingen: een hard woord; een ontmoeting die niet kan doorgaan wegens corona; een lastige taak waar ik tegenop zie en weinig energie voor heb, …
Nu blijkt een winterdip een tamelijk veel voorkomend verschijnsel te zijn en dat klinkt geruststellend. Een tijdje geleden stond er een artikel in de krant met als titel: ‘Winteren mag’! Ik heb het met aandacht gelezen.
En gelukkig is er de weg omhoog! Ook op die weg gaat het vaak om kleine dingen, om eenvoudige attenties van mensen, een onverwacht telefoontje, …
De adventstijd is zo’n weg omhoog! Een weg naar het Licht dat met Kerstmis geboren wordt!
Vorige zondag kwamen we met de kinderen van het eerste catechesejaar samen rond het Godly Play-verhaal ‘De cirkel van het kerkelijk jaar’. Als verteller trof mij zeker dit stukje uit het verhaal: ‘ Nu zijn de dagen echt kort. Het wordt al vroeg donker. Het lijkt alsof het licht helemaal gaat verdwijnen. Precies op dat moment, wanneer er een einde aan het licht schijnt te komen, begint de advent. Het jaar eindigt en het begint opnieuw. Het is tijd om ons klaar te maken voor het mysterie van kerstmis.’

Pastor Chris

© Pixabay