zaterdag 26 juni 2021

Even stilstaan bij het zondagsevangelie

13de zondag door het jaar B – Marcus 5, 21-43

Vorige zondag beluisterden we het evangelie van de ‘storm op het meer’. Jezus vroeg aan zijn bange leerlingen: “Waarom zijn jullie bang? Hebben jullie nog geen vertrouwen?”
In het evangelie van deze zondag staat opnieuw het woord ‘vertrouwen’ centraal.
Jaïrus, een van de synagogebestuurders, komt naar Jezus toe en smeekt Hem om zijn doodzieke dochtertje te genezen. Hij vraagt Hem om ‘haar de handen op te leggen’, een gebaar van Jezus dat we vaak terugvinden bij de genezingen. Jaïrus is vol vertrouwen dat de handoplegging door Jezus zijn dochtertje zal redden.
Een dichte menigte vergezelde Jezus. In hun midden bevindt zich een vrouw die al jaren aan vloeiingen lijdt. Zij heeft van Jezus gehoord en komt door de menigte naar Hem toe. “Als ik zijn kleren maar aanraak, zal ik gered worden.” Zoals Jaïrus stelt zij al haar vertrouwen in de genezende kracht van Jezus. Wanneer Hij voelt dat er van Hem een kracht is uitgegaan, zegt Hij tot vrouw: “Mijn dochter, uw vertrouwen is uw redding; ga in vrede.”
Wanneer de mensen Jaïrus komen zeggen dat zijn dochtertje gestorven is, zegt Jezus hem: “Wees niet bang, heb maar vertrouwen.”
God laat ons nooit in de steek. Hij is ons nabij!
Hij schenkt nieuw leven en toekomst waar dat menselijk gezien niet mogelijk is.
Hij zegt ook tot ons: “Talita koem, sta op!”.

Pastor Chris

Ik laat u graag delen in dit gebed:

‘Misschien heb je zelf ook wel genezing nodig – zegt God – en draag je in je binnenste littekens van ontgoocheling en twijfel, of ontdek je in jezelf de kwetsuren van je eigen kleinheid en onmacht. Laat me dan jouw hand nemen en je nieuw leven schenken, net zoals bij het dochtertje van Jaïrus.

Laat Mij je doen opstaan en je doen verrijzen als nieuwe mens, met het hart van Jezus. Wanneer je dreigt weg te zinken in het duister van de angst, laat Mij je dan licht brengen van hoop en liefde en je zult ervaren dat ik een God van tederheid ben. 

(uit Een vuurwerk van tederheid, Erwin Roosen)

Jezus geneest het dochtje van Jaïrus © wikimedia commons