donderdag 24 juni 2021

Hoofdstuk afgesloten

Als verwoed lezer maak ik wel meer afgesloten hoofdstukken mee. In een boek kan je dan aan het volgende beginnen, behalve bij het laatste. En dan nog, want regelmatig maakt het boek deel uit van een trilogie of een reeks. Soms is het dan met spanning uitkijken naar het volgende deel.
Maar wanneer ik dit schrijf, heb ik geen boek in gedachten. Toch niet letterlijk.
Vorige week vrijdag hebben mijn broer en ik de verkoopakte getekend voor ons ouderlijk huis. En dat doet toch wel iets. Je sluit een belangrijk hoofdstuk uit je leven definitief af. Maar er is een volgend hoofdstuk in opmaak. Een gezin met jonge kinderen komt er wonen. Het huis zal worden gerenoveerd. De nieuwe eigenaars zijn enthousiast over de tuin, waarin vooral mijn vader met veel plezier heeft gewerkt. Allemaal hoopvolle vooruitzichten!
Zo verloopt eigenlijk ook ons leven: in hoofdstukken. Een afgesloten hoofdstuk is geen einde, maar het begin van een nieuw hoofdstuk.
Dat mogen we binnen enkele zondagen beluisteren in het evangelie. Het hoofdstuk van Jezus’ leven op aarde loopt stilaan ten einde, op weg naar Jeruzalem. Maar je zou kunnen zeggen dat Jezus het volgende hoofdstuk al voorbereidt door zijn leerlingen twee aan twee uit te zenden om Gods Boodschap te verkondigen in woord en daad.
Wanneer de leerlingen na Goede Vrijdag denken dat het hoofdstuk definitief gesloten is, verschijnt de verrezen Heer in hun midden en ontvangen zij met Pinksteren de heilige Geest om verder te schrijven en te werken aan het boek van het Rijk Gods.
En op onze beurt mogen we een stukje meeschrijven vanuit een diep geloof dat er geen afgesloten hoofdstuk zal zijn.

Pastor Chris

© Pixabay