woensdag 16 juni 2021

Sint Antonius

"Ik heb niet te klagen over mijn patroonheilige", zei ik enkele weken geleden tijdens de open lucht mis in Stokkel. Dat was volkomen waar, maar ik moet het toch nuanceren: "ik heb niet te klagen over mijn patroonheiligen". Want reeds als jonge knaap heb ik nooit een keuze willen maken: de kalender vermeldt diverse Antoniussen en het kwam mij voor dat je beter af bent als je ze allemaal te vriend houdt. Zo is er de Sint Antonius, die in Stokkel een (antiek) beeldje heeft en die tijdens de TV mis van 31 januari op het scherm kwam. Hij wordt omschreven als "diene met het varken" (als je "met het zwijntje" zegt, klinkt dat sympathieker) of ook als Antonius de Grote of Antonius Abt. Hij leefde in de derde eeuw in Egypte als monnik. Hij is ook bekend van de bekoringen van Sint Antonius, een thema dat in de kunst regelmatig aan bod komt, waarbij hij de duivel telkens te slim af was.
Veel populairder is Antonius van Padua. We vierden hem vorige zondag. Hij heeft in vele kerken een beeld, telkens met een kindje (bijvoorbeeld in de kerk van Sint Jozef 'van Paduwa', die haar naam niet heeft van de heilige, maar van de eerste pastoor die Jan Van Paduwa heette). Hij leefde in de 13e eeuw als pater franciscaan in het Italiaanse Padua (hij was afkomstig van Lissabon te Portugal). Als je een beeld van deze Antonius ziet staan met zijn gezicht naar de muur, dan ben je in het huis van mensen die op dat moment iets kwijt zijn en het niet kunnen terugvinden: hij is namelijk de patroon van de verloren voorwerpen (niet alleen van mijn naamgenoten) en het gebeurde wel eens dat hij "gestraft" werd als men het verlorene niet snel genoeg kon terugvinden.
Er zijn er nog andere, hen ken ik minder goed.
Ze hebben misschien folkloristische kantjes - dat komt omdat ze zo sterk tot de verbeelding van onze voorouders spraken. Maar het waren ook gelovigen, die God zochten in hun leven leven, juist zoals wij. Op dat punt kunnen ze ons inspireren. Nee, over patroonheiligen heb je zelden te klagen...

Tony, pastor

Antonius van Padua©Kessler

Antonius Abt