donderdag 17 juni 2021

Hamsteren

Ik wou dat ik u kon hamsteren.(BZN)

Waarschijnlijk herinnert u zich de beelden bij het begin van de lockdown vorig jaar: pakken toiletpapier en andere producten werden gretig gehamsterd. In tijden van crisis of nood willen we graag een voorraad aanleggen. Je weet maar nooit! Ik dacht terug aan dit hamsteren toen ik de laatste dagen mensen met flessen water zag sleuren. Nu ja, een mens moet veel drinken wanneer het warm en niet iedereen is blijkbaar fan van kraantjeswater.

Maar ik dacht ook aan hamsteren in figuurlijke betekenis. Veel mensen verloren een geliefde door corona. Afscheid nemen doet pijn, zeker in moeilijke omstandigheden. Je had wel graag de geliefde persoon bij je gehouden, ‘gehamsterd ‘ als het ware. Je had nog graag wat tijd samen gehad.
Je zoekt troost in gebed, in steun van familie en vrienden, op een stille plaats, …
Zo trof mij een krantenartikel over de ‘troostplek’ in het woonzorgcentrum Mater Dei in Pepingen/Heikruis. Op de binnenplaats werd een troostplek ingericht ter nagedachtenis van de negentwintig bewoners en één personeelslid die overleden aan Covid-19.
Een troostplek: een plek van herinnering maar ook van bemoediging, van verbondenheid.

Pastor Chris

‘Troostplek’ in het woonzorgcentrum Mater Dei in Pepingen/Heikruis