maandag 7 juni 2021

Zijn processies nog van deze tijd?

Mijn vroegste herinnering aan een processie is van toen ik een jaar of zes was. ik ging naar de parochieschool van de Sint-Godelieve parochie. Op 6 juli is het de feestdag van de Heilige Godelieve en de zondag erna was er elk jaar de Godelieve processie. Omdat ik mijn eerste communie gedaan had mocht ik als engeltje meelopen in de processie. Een wit kleedje en vleugeltjes, wat was ik fier.

Sacramentsdag is ook zo'n dag waarop in veel parochies een processie uitging, maar van dat feest, daar snapte ik toen niet zoveel van. Op Sacramentsdag vieren we de instelling van de eucharistie en wordt het evangelie van het laatste avondmaal gelezen. Het is het feest van het Brood en de Wijn.
De diepe betekenis van dit feest is pas helemaal tot mij doorgedrongen in Lourdes. De sacramentsprocessie is een vaste waarde en een hoogtepunt van elke Lourdesbedevaart. Het 'Heilig Sacrament' wordt onder een baldakijn gedagen door de bisschop of iemand aan wie dit gedelegeerd is. Daarachter is er een mensenzee, soms duizenden mensen die mee in processie gaan doorheen het heiligdom naar de ondergrondse Pius X basiliek. In verschillende talen wordt er gebeden en gezongen en dan valt het stil... duizenden mensen in die enorm grote ondergrondse basiliek en het is stil... Op zo'n moment voel je God aanwezig, voel je God heel dicht bij je, alsof je door Hem gedragen wordt.

De sacramentsprocessie heeft in mij de liefde voor deze volkse devotie doen groeien. Zo ben ik een paar jaar geleden voor het eerst gaan kijken naar de Hanswijk processie in Mechelen. Daar wordt het leven van Maria en haar zoon Jezus via praalwagens uitgebeeld. Na de laatste wagen, het beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Hanswijk en het Heilig Sacrament, worden wij als toeschouwer uitgenodigd om de processie te volgen en biddend en zingend de weg verder te zetten tot in de basiliek van O.-L.-V. van Hanswijk. Ik heb dit elke keer als heel intens ervaren.

We hebben het twee jaar moeten missen, ik kijk al uit naar volgend jaar.

Pastor Mariette

Sacramentsprocessie Lourdes 2018