donderdag 10 juni 2021

Geduld

‘Geduld: een stille vorm van liefde.’ (BZN)

‘Geduld is een mooie deugd, …’ zo zegt het spreekwoord en vaak wordt er aan toe gevoegd: ‘Ik ben blij dat ik ze heb.’ Dan zou je kunnen denken dat je er niet veel meer moet voor doen.
Geduld verbinden met liefde spreekt een andere taal. Iets met liefde doen is toch iets anders dan een plicht vervullen. Geduld vanuit je hart maakt jou en degene aan wie je ze betoont alleen maar rijker.
Ook geduld met jezelf doet dat.
‘Geduld: een stille vorm van liefde’ brengt mij bij een Bijbelverhaal dat mij nauw aan het hart ligt: het verhaal van de verloren zoon of anders gezegd van de ‘barmhartige Vader’. God wacht op ons met eindeloos geduld. Hij dwingt ons niet maar blijft uitkijken naar onze terugkomst, hoelang die soms wordt uitgesteld. De verloren zoon verwachtte dat geduld in liefde helemaal niet meer en de oudste zoon begreep het niet.
Daarom wil ik bidden: ‘Barmhartige Vader, help mij te geloven in uw liefde en geduld.’

Pastor Chris