maandag 4 oktober 2021

Hoe gaat het met jou?

Onlangs zag ik een programma van Lieve Blancquaert over relaties in Japan. Het land waar alles maakbaar lijkt te zijn telt het grootste aantal singles. Mensen hebben zo'n hoge verwachtingen van hun partner dat ze uit schrik om niet te voldoen liever alleen blijven. (Er was een getuigenis van iemand die 49 punten had waaraan haar partner moest voldoen.) Het gevolg is dat in het land waar alles maakbaar lijkt te zijn, er de grootste eenzaamheid is.
We zien het ook om ons heen gebeuren, ook hier neemt de eenzaamheid toe. Het ergste vind ik dat we het op den duur normaal gaan vinden of er ons bij neerleggen.
De reportage van Lieve Blancquaert kwam terug in mijn gedachten toen ik vorige week op de radio hoorde dat één van de grote supermarkten volgende maand een nieuw soort kassa zal invoeren: een 'kletskassa'. Een kassa waar de mensen zoals vroegen bij de bakker of de slager een babbeltje kunnen doen. Onderzoek had uitgewezen dat veel mensen nood hebben om gewoon eens te kunnen 'babbelen' over koetjes en kalfjes. Het zou hen een stukje uit hun eenzaamheid halen.
Ik vraag mij af of hier niet een taak is weggelegd voor ons als Kerk, voor ons als Christen?
Heeft Jezus ons niet het voorbeeld gegeven? Hij bracht mensen bijeen, Hij ging bij mensen op bezoek, Hij luisterde naar mensen, bracht hen een Blijde Boodschap en hielp hen opnieuw rechtop. Alles wat belangrijk is om mensen opnieuw kansen te geven.
Laten we ons niet verstoppen achter de tijdsgeest  maar zoals Jezus, mensen 'leven geven'.

Pastor Mariette

© Pixabay