donderdag 28 oktober 2021

Santiago de Compostela

Dit keer wijk ik af van mijn 'traditie' om iets te schrijven vertrekkend van een spreuk van BZN. Vorige week was ik voor een korte vakantie in Galicië, de groene regio in het noordwesten van Spanje. De eerste dag was een reisdag. Maar de tweede dag stond een bezoek aan Santiago de Compostela op het programma. Ik kwam de stad niet binnen na het volgen van één van de camino's maar wel via het laatste stukje van de camino frances. En toch voelde ik me een beetje pelgrim. Dit jaar is het een bijzonder jaar voor de stad. Santiago viert een 'heilig jaar'. Sint-Jacob heeft zijn naamdag op 25 juli. Wanneer zijn feestdag op een zondag valt, wordt er een 'heilig jaar' gevierd. Je kan dan de kathedraal betreden via de 'Heilige Deur', la 'Puerta del Perdón' (poort van vergiffenis). Ook wij kwamen langs die poort de kathedraal binnen. ik blijf dat een bijzondere ervaring vinden.
Maar wat me het meest getroffen heeft, was de aankomst en aanwezigheid van jonge (en minder jonge) pelgrims op het plein voor de kathedraal. De vreugde, de ontroering, de verbondenheid, ... raakten me. Een ervaring om dankbaar voor te zijn!

Pastor Chris

De kathedraal van
Santiago de Compostela