dinsdag 26 oktober 2021

Rozenkrans (4)

Het is vandaag de laatste dinsdag van oktober, de rozenkransmaand. Ook vandaag nog wil ik het hebben over het bidden en mediteren met de rozenkrans, de ‘paternoster’. De rozenkrans is een gebedsmethode: door het steeds herhalen van dezelfde woorden van het ‘Onze Vader’ en het ‘Wees gegroet’ laten we die woorden steeds dieper in ons doordringen. Precies zoals de Hindoeïsten en Boeddhisten doen bij de herhaling van hun ‘mantra’. Maar de rozenkrans is evenzeer een meditatiemethode, zoals ik al uitlegde in mijn blog van 5 oktober: terwijl we steeds dezelfde woorden herhalen, mediteren we over de mysteries van het leven van Jezus en Maria. Dus over het evangelie. Dus over óns leven.
In mijn blog van 12 oktober had ik het erover hoe je kunt mediteren aan de hand van de vijf ‘droeve’ mysteries, die volgens de gewoonte op dinsdag en vrijdag worden bemediteerd. Ook de andere mysteries heb ik daar vermeld.
Op maandag en zaterdag kunnen we ons in onze bezinning laten leiden door de vijf ‘blijde mysteries’. Bij de ‘boodschap van de engel aan Maria’ kunnen we ons bijvoorbeeld inleven in het bekende antwoord van Maria: “Zie, de dienstmaagd van de Heer, mij geschiede naar uw woord” (Lc 1, 38) . En we kunnen bidden dat er ook iets van de beschikbaarheid van Maria in ons mag groeien. En zo kunnen we stilstaan bij elk van de volgende mysteries, aan de hand van de evangelietekst die we wel kennen of die we kunnen vinden in één van de vele publicaties over het bidden met de rozenkrans.
Op woensdag en zondag is het de gewoonte om de zogenaamde vijf ‘glorierijke’ mysteries te bemediteren. Bij ‘de verrijzenis van Jezus’ kunnen we er bijvoorbeeld over nadenken hoe de levende Jezus ook aan ieder van ons zegt zoals aan de apostelen: “vrede zij u” (Lc 20,19-29). En zo verder…
Op donderdag kunnen we mediteren over de ‘mysteries van het Licht’. Dat is een ‘specialleke’. Want terwijl de andere drie reeksen mysteries al eeuwenlang worden bemediteerd - de 150 weesgegroeten verwezen naar de 150 psalmen – heeft paus Johannes Paulus II op 16 oktober 2002 ook het bidden rond vijf mysteries uit het ‘openbare leven’ van Jezus voorgesteld. Deze gewoonte is nu algemeen aanvaard. Bij de ‘doop van Jezus in de Jordaan’ kunnen we bijvoorbeeld stilstaan bij de woorden die Jezus hoort: “Jij bent mijn geliefde Zoon, in Jou vind Ik vreugde” (Lc 3,22). Bidden is toch: in ons hart laten doordringen wat het geloof ons doet inzien, dat wij allemaal Gods geliefde kinderen zijn, broers en zussen van Jezus.

Pastor Benno.

©Pixabay