zaterdag 9 oktober 2021

Stilstaan bij het zondagsevangelie

Zondag 10 oktober 2021: 28ste zondag door het jaar – B (Mc.10, 17-30)

‘Ga verkopen wat ge bezit.’

“Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven?”
Een heel menselijke en herkenbare vraag: “Hoe kan ik mijn hemel verdienen?”, “Hoe kan ik zin en richting geven aan mijn leven van vandaag?”
Mijn vraag en allicht ook die van u.
Het eerste antwoord van Jezus verwijst naar de tien geboden, de tien woorden ten leven, door God via Mozes aan het volk Gods gegeven.
Jezus volgen gaat verder dan dat. Jezus nodigt de jongeling (en ook ons) uit tot een relatie met Hem en met God: ‘Jezus keek hem aan en ging van Hem houden.’
En onmiddellijk voegt Hij er aan toe: “Ga verkopen wat u bezit en geef het aan de armen en u zult een schat hebben in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen.”
Voor de rijke jongeling was dit blijkbaar een stap te ver.
Ook Jezus’ leerlingen schrokken van Zijn antwoord.
Misschien wij ook wel, want Jezus’ uitnodiging is radicaal: “Volg Mij en laat alles achter waar je teveel aan gehecht bent, datgene wat je enkel voor jezelf wil houden, alles wat je onvrij maakt en je verhindert om écht Mijn leerling te kunnen zijn.”
En als we denken dat die stap zetten niet haalbaar is, dan bemoedigt Jezus ons zoals Hij dat ook met Zijn leerlingen doet: “Bij God kan alles.”
Door te delen kunnen we echte rijkdom verwerven , in deze wereld en in de komende.

Pastor Chris

Wijze mensen, milde mensen
blij met wie ze zijn
en wat hun is gegeven;
die niet hangen
aan geld en goed;
zich niet storen aan andermans meer en beter.

Wijze mensen, milde mensen
vriendelijke ogen
in wie de goede God
ons toelacht.
Mogen ze ons gegeven zijn. (Peer Verhoeven)

 

"Voor een kameel is het gemakkelijker door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke in het Koninkrijk Gods te komen.”