maandag 15 november 2021

Leren fietsen

Ook al eens getwijfeld: zal ik het doen, zal ik het niet doen? Wat maakt dat een keuze maken soms zo moeilijk is? Schrik? Niet geloven in jezelf? Al dan niet een goed gevoel bij hebben? Het onbekende?

Soms is het als met leren fietsen. Kinderen willen heel graag zoals de 'grote' kunnen fietsen op twee wielen. Schrik is hier vaak de boosdoener, maar met wat vertrouwen en bemoediging slagen ze er na tijdje wonderwel in. Bemoedigende woorden kunnen mensen boven zichzelf doen uitstijgen.
 
Bij de genezingsverhalen van Jezus bekruipt wel eens de gedachte: "is dit wel echt gebeurd?" Maar daar gaat het niet om. Door het vertrouwen dat de lamme en de dragers in Jezus hadden, door de aanmoediging van Jezus, die Hij kracht bijzette door de lamme zijn zonden te vergeven, gaf Hij de hem de moed om op te staan, zijn bed op te nemen en naar huis te gaan.

'Geloven in mensen, geloven in God' dit spookt al de ganse dag door mijn hoofd.
Zondagmorgen vertelde ik het verhaal van de 'Ark van Noach'. Toen ik aan de communicanten vroeg wie of wat zij wilden zijn als ze zelf zouden meespelen in het verhaal was er iemand die Noach wilde zijn. Mooie keuze vond ik. Toen ik vroeg waarom zei hij: "omdat God in Noach geloofde". En dat uit de mond van een 7/8-jarige. Hij heeft al ontdekt hoe belangrijk het is dat (I)iemand in jou gelooft.
  
Dus als ik nog eens twijfel, zal ik bij (I)iemand te rade gaan die ik vertrouw. Ik weet zeker dat ik dan de moed zal hebben om een keuze te maken. Aan mij, aan ons om ook in andere mensen te geloven en hen de kans te geven om ten volle te leven. Met de vreugde van een kind dat ontdekt dat hij/zij alleen kan fietsen.

Pastor Mariette