zaterdag 13 november 2021

Stilstaan bij het zondagsevangelie

Zondag 14 november 2021 - 33ste zondag jaar B (Mc.13,24-32)

'Hij zal zijn uitverkorenen verzamelen.'

Je zou kunnen zeggen dat het evangelie dat we deze zondag beluisteren wel aansluit bij wat we in deze tijd beleven met de coronacrisis waar maar geen einde aan komt. De klimaatveranderingen, de conflicten en oorlogen, hongersnood, ...roepen bij velen angst op.
Waar gaat het met onze wereld naar toe?
De evangelietekst spreekt over het eindperspectief: 'En dan zal men de Mensenzoon op wolken zien komen, met veel macht en heerlijkheid.' (Mc.13, 26)
De Heer komt om zijn geliefden te verzamelen. Het sleutelwoord van dit stukje evangelie is 'eenheid'. Hij is gekomen om het plan van God te realiseren 'dat allen één zijn'. Gods Woord en zijn Heilige Geest brengen mensen bijeen.
Het is voor ons als christenen belangrijk om ons door Jezus te laten verzamelen, om gemeenschap te vormen. Dit gebeurt onder andere in de eucharistie en in het gebed, ook via zoom, maar ook door de aandacht en zorg voor mekaar.
Wanneer zal de voltooiing van de wereld gebeuren?
'Maar wanneer die dag of dat uur aanbreekt, weet niemand, de engelen in de hemel niet, de Zoon niet, maar alleen de Vader.' (Mc.13,32)
We worden opgeroepen om nu, in onze tijd, de hoop te bewaren, in vertrouwen dat God zijn mensen altijd nabij blijft.

Pastor Chris

Vandaag wil Ik je uitnodigen mijn woorden van liefde te laten spreken in het diepste van je hart - zegt God- en te ervaren dat Ik je een bron van vreugde aanreik die nooit zal opdrogen.
En later, wanneer je sterft, zal Ik de rivier van je leven laten uitmonden in een oceaan van tederheid. Ik zal je omarmen en je van harte welkom heten in je nieuwe thuis.
Want iedereen die in Mij gelooft, zal Ik samenbrengen als kinderen van één familie en Ik zal hun God en Vader zijn.

Erwin Roosen