dinsdag 16 november 2021

Vigilate, wees waakzaam

Vorige week mocht ik in de abdij van ’t Park een concert bijwonen van het Engelse ensemble ‘Stile Antico’ met sacrale motetten van Philippus de Monte (1521-1603) en van William Byrd (ca.1543-1623). Het motet ‘Vigilate’ van Byrd heeft me zeer beïndrukt. De Latijnse tekst komt uit het evangelie van Marcus (13,35-37): “Vigilate, nescitis enim quando dominus domus veniat… wees waakzaam, want jullie weten niet wanneer de heer des huizes komt, ’s avonds of midden in de nacht, of bij het eerste hanengekraai of ’s morgens vroeg. Laat hij jullie niet slapend aantreffen wanneer hij plotseling komt. Wat Ik tegen jullie zeg, zeg Ik tegen iedereen: wees waakzaam!” Deze tekst past helemaal in deze laatste weken van het kerkelijk jaar, nu de schriftlezingen ons doen nadenken over het einde der tijden en de wederkomst van de Heer. Denken we maar aan het evangelie van vorige zondag. Bovenstaande woorden van Jezus volgen trouwens onmiddellijk op dat evangelie van eergisteren. Jezus nodigt ons uit om te leven als waakzame, wakkere mensen, aandachtig voor wat in de wereld gebeurt en altijd klaar om Hem in ons leven binnen te laten. Tijdens een vakantie in Frankrijk werd ik eens gevraagd om voor te gaan in de eucharistie in een slotklooster. Die dag werd toevallig bovenstaand evangelie voorgelezen en ik moest er een kort preekje over houden. Denkend origineel te zijn, maakte ik de band tussen deze woorden van Jezus en de waarschuwingen van de nieuwslezer op de plaatselijke verkeersradio, die altijd weer zei: “soyez vigilants” – let op! - als er ergens een ongeluk was gebeurd of er een koe op de autostrade was verzeild geraakt of zo. Na de Mis maakte de overste er mij vriendelijk op attent dat de meeste slotzusters nooit buiten het klooster kwamen en dus ook niet met de auto reden of naar de autoradio luisterden… Mijn vergelijking was hun dus waarschijnlijk wat ontgaan, maar ongetwijfeld leefden zij zeer waakzaam. In elk geval nodigen de woorden van Jezus en het mooie motet van Byrd ons uit om ‘vigilante’, oplettende mensen te zijn.

Pastor Benno.