maandag 8 november 2021

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Toen ik dit gezegde voor het eerst hoorde dacht ik: "ja, ja, maar dat is bij mij toch niet het geval". Later heb ik ontdekt dat ook mogen ervaren. Het is wel zo dat dit niet vanzelf gaat. Vaak willen we kost wat kost die deur open houden, maar dan kan het venster niet open, want dan gaat het tochten.

Om het duidelijk te maken... in 1980 ben ik naar Schaarbeek verhuisd. De liefde gevolgd zoals ze dat zeggen. Maanden lang heb ik heimwee gehad naar de gezonde boerenbuiten, naar mijn familie, naar alles wat tot dan mijn leven maakte. Niets kon mij boeien in de stad. Gelukkig had ik mijn zoon die mijn alles was. Ik kon/wilde de deur niet sluiten, nochtans terugkeren naar West-Vlaanderen zat er niet meer in. Pas na twee jaar had ik het door dat ik mijn leven hier en nu moest maken en pas dan is het leven opnieuw begonnen. Het gezellige, warme West-Vlaanderen had ik niet meer, maar ik kreeg nieuwe uitdagingen. Het 'venster' dat mijn verdere leven kleur, licht en inhoud zal geven. Naast mijn gezin had ik nog iets gekregen om voor te leven. Ik werd geroepen, ik wilde meewerken aan Gods grote plan, ik wilde antwoord geven aan Jezus'oproep om hem te volgen.
Twee lange jaren heeft het geduurd vooraleer ik kon zien waarom die deur eerst moest gesloten worden. 
Zo zijn er nog verschillende kleinere zaken in mijn leven gebeurd die door loslaten, geduld en vertrouwen tot een goed einde gekomen zijn. Of beter gezegd 'tot een nieuw begin'.

Waarom ik daar nu op een zondagavond over schrijf? Ik had vandaag zo'n mini ervaring van de deur en het venster. Dinsdag organiseren we een vormingsavond voor Godly Play vertellers. Alles was goed geregeld, een mooie uitnodiging, de inschrijvingen komen goed binnen,... En toen kwam het berichtje: de verteller van de avond is ziek. Wat nu? In zak en as gaan zitten en mensen afbellen? Neen, de zaak van op een afstand bekijken, zeg maar uit handen geven, de planning loslaten en erop vertrouwen dat er een alternatief zal gevonden worden. Een paar goede tips en collega's die mee helpen denken, hebben er voor gezorgd dat we een nieuw programma hebben. Ja hoor, ook nu is het venster open gegaan. Ik voelde de frisse bries op mijn gezicht toen de oplossing mij aangereikt werd. Dank u wel !

Hopelijk mag jij, vanuit jouw leven, daar nog vele verhalen naast leggen. Laat de vensters maar open staan. (Het is nog goed voor de Covid ook ðŸ˜‰)

Pastor Mariette