woensdag 24 november 2021

Zij komt

Het moet bijna 40 jaar geleden geweest zijn, omtrent deze tijd van het jaar, dat er ergens op een standbeeld in Leuven de slogan "Zij komt!" werd gespoten. Ik was in die jaren student en er waren wel eens professoren, die ervan leken te houden om hun studenten een beetje te plagen. Zo had ik een prof, het zal wel geen toeval zijn dat hij filosoof was en het vak 'kenleer' gaf (je wil niet weten welke vakken je allemaal moet volgen om pastoor te worden!), die liet weten dat hij op het examen graag de schranderheid van de studenten testte door hun wat onverwachte vragen te stellen. Als voorbeeld gaf hij de slogan van dat standbeeld: wat zou de schrijver met die slogan bedoeld hebben?
Als jonge student voelde ik mij toen nog zeer oncomfortabel met vragen, waarvan het antwoord niet in de cursus stond. De gure kou van die dagen was al erg genoeg. Over een nieuwe covid opstoot, een boostervaccin campagne of zelfs maar een pasjesmaatschappij kon het alleszins niet gaan, want corona was toen nog niet uitgevonden. Er moest alleszins 'gewacht' worden - dus niet zoals met die pakjesdiensten van vandaag - want de komst werd aangekondigd, maar was er nog niet.
In een milde bui gaf de prof een tijdje later zelf de ontknoping van het mysterie. Hij sprak over "een feministische prik" in de dagen vóór 6 december, waarin ieder kind de mond vol had van "Hij komt!"
Nu is het zo dat je nooit zomaar de antwoorden moet aanvaarden, zelfs niet als ze van een professor komen, ook niet in de filosofie en men kan zich dus de vraag stellen of hij wel gelijk had, al vond ik zijn antwoord zeker sympathiek. Zo ligt de genoemde datum minder dan drie weken voor het grote feest van het Licht in de nacht en start ook nu zondag de Advent. Misschien ging "Zij komt!" wel over Gods menslievendheid, die in die nacht verscheen. Ik wil u alleszins een zalige Advent toewensen!

Tony, pastor