donderdag 15 september 2022

Ik ben er even niet

Ik was gistermorgen, zoals ik meestal doe, de krant aan het doornemen. De digitale versie weliswaar, want dat gaat vlugger. Uitgebreidere artikels kan ik dan nadien lezen in de papieren versie. Als leerkracht op pensioen werd ik getroffen door de titel: ‘Deconnectie. Ook leraar mag onbereikbaar zijn.’
En dan stond er verder te lezen: ‘Moeten we dat kennen voor de toets?’ Dat soort berichtjes om kwart over elf ’s avonds, ouders die boos zijn omdat er niet snel wordt geantwoord of leerkrachten die nog laat communiceren over een extra taak. Er heerst veel digitale stress en frustratie bij leerlingen, leerkrachten, ouders en directies.’ (Standaard 14/09/2022)
Hoe herkenbaar! Zeker in de laatste jaren dat ik lesgaf. ‘Smartschool’ deed zijn intrede op school. ‘Bereikbaarheid’ werd een sleutelwoord. En in examentijd, als de stress hoogtepunten bereikte, werd dat een heel rekbaar begrip. En niet alleen bij leerlingen, ook wij, leerkrachten, ontsnapten er niet aan. Alle punten moesten ingevoerd worden op Smartschool. Kunt u zich de paniek voorstellen wanneer de server het liet afweten?

‘Deconnectie’: hebben we daar niet allemaal nood aan? ‘Rust roest’, zeggen ze. Wat dan met te weinig rust? Ik zou zeggen: ‘Laten we maar af en toe deconnecteren!’ Ook Jezus ging af en toe een berg op om tot rust te komen in verbondenheid met zijn Vader. En Hij spoorde zijn leerlingen aan hetzelfde te doen.

Pastor Chris

@ Pixabay