maandag 12 september 2022

Waar het hart van vol is...

Gisteren hoorden we het nog in het evangelie hoe de Goede Herder de 99 schapen achterliet om op zoek te gaan naar dat ene verloren schaap. Hij had er alles voor over om wat verloren was terug te vinden. Waar het hart van vol is...
Het voorbije jaar heb ik iemand leren kennen met een hart dat overloopt. En haar enthousiasme werkt aanstekelijk. Griet is een tiental jaar ouder dan ikzelf, ze heeft zoveel uitstraling en toont zo'n nabijheid, een schat van een mens ! Zij is ook één van de trekkers die het Europese Godly Play congres in goede banen leidt. Nee, geen trekker die op de barricade staat, maar een stille werker die kan tonen hoe gelukkig ze is met wat ze al heeft kunnen verwezenlijken en je meetrekt in het verhaal. Die mensen rond zich schaart om mee te werken. Ze weet je zo te enthousiasmeren dat je als vanzelf ook blij wordt dat je mag meewerken. (Denk maar aan het 'blommeke van papier' waarover ik eerder schreef.)
Vandaag stuurde ze mij een filmpje waarop de leerlingen van de derde kleuterklas, waar ze regelmatig Godly Play verhalen vertelt, het themalied van het congres zingen met gebaren erbij. 'Wil je wel geloven dat het groeien gaat...' 
Het mosterdzaadje is aan het groeien omdat het hart er vol van is, het loopt over en vult het hart van anderen. Zelfs de beiaardier van Mechelen is door haar enthousiasme gebeten en zal volgende zaterdag het themalied over Mechelen laten klinken. 
Als het hart er vol van is, is er heel veel mogelijk. Ik kan nog veel van haar leren.

Pastor Mariette

ps: ze heeft mijn zus en mij enthousiast gemaakt om 500 koekjes te bakken voor bij de koffie

Ze zijn met velen, het Volk van God,
allen met het hart op de juiste plaats.
© Mariette