donderdag 22 september 2022

Koploper?

‘Ga jij voorop? Ik volg’ (BZN 20 september 2022)

Meestal doorblader ik de sportpagina’s in de krant gewoon maar even. Kwestie van toch een beetje te weten wat er zoal gaande is. Bij het wielrennen valt mij altijd op dat een koploper het soms alleen afkan om te winnen maar meestal maar zo sterk is als zijn ploeg is. Zeker in een ronde moet je kunnen rekenen op je ploeg. En anderzijds moet je het vertrouwen van je ploeg krijgen.
Als iedereen in een ploeg koploper wil zijn lukt het niet, evenmin als er alleen maar volgers zijn. Misschien is dat ook wel wat zo in de kerk. Jezus sprak eenvoudige mensen aan met de woorden: ‘Kom en volg Mij!’ En ze deden het, zonder te weten waarheen de tocht hen zou leiden. Of wat die van hen zou vergen. Ze volgden Jezus: met vallen en opstaan, soms met een klein geloof. Soms dachten ze zelfs: ik hou het voor bekeken. Dit gaat mijn krachten te boven. En toch hielden ze vol, zoals Petrus. Zo werd hij ‘een koploper’, een bezieler van mensen. Vandaag en alle dagen klinkt ook Jezus’ woord: ‘Kom en volg Mij!’

Pastor Chris

© Pixabay