donderdag 8 september 2022

Zien

‘Wie het kleine ziet, ziet veel’ (BZN 4 september 2022)

‘Let op de kleine lettertjes’, een veel gehoorde raadgeving! En terecht, want in de kleine lettertjes zitten vaak de belangrijke details en soms ’het addertje’. Maar bij het lezen van de spreuk van vorige zondag dacht ik niet onmiddellijk daar aan. Het kleine zien of willen zien, vraagt om ‘kijken met het hart’. Er is aandacht voor nodig. Wat groot is, valt meestal op. Het kleine is vaak meer verborgen, springt niet in het oog. Ik slaag er niet altijd in om met voldoende aandacht te kijken maar ik probeer het.
Op een wandeling kijken naar een bloem die de droogte overleefd heeft, een spinnenweb in de haag, de mussen en mezen in hun waterbakje, … Maar in de ontmoeting met mensen zit het hem vaak in kleine dingen. Recent zag ik een vader die zijn dochtertje, een peuter nog, leerde fietsen. Hij hield het fietsje recht en liep mee. Ik keek er met plezier naar en kreeg een warme glimlach van de mama die volgde. Of een buurvrouw die op wandel met haar hondje even blijft staan om een praatje te maken. …
Er is zoveel te zien! Jezus gaat ons voor in het ‘zien van het kleine’!

Pastor Chris

©Pixabay