zaterdag 10 september 2022

Stilstaan bij het evangelie

‘Vreugde over één zondaar die zich bekeert’

Met deze drie parabels krijgen we een bemoedigend stukje evangelie te horen! Bij het lezen ervan dacht ik spontaan aan het Godly Play-verhaal over de ‘goede herder’. De goede herder doet er alles aan om dat ene schaap, dat verloren is, terug te vinden. Wanneer hij het teruggevonden heeft, kan hij niet anders dan zijn vreugde delen. Ook de Vader, die zijn jongste zoon terug ziet thuiskomen, is vervuld van vreugde en laat onmiddellijk een feestmaal aanrichten: "Feest en vrolijkheid moet er zijn want mijn zoon was dood en is weer levend geworden, hij was verloren en is teruggevonden." (Lc. 15,24)
Gods liefde en barmhartigheid kennen geen grenzen. In de verschillende parabels die Jezus vertelt, zit een rode draad: omdat Hij liefde is, geeft God het niet zomaar op met ons! Hij blijft geloven dat er in ons hart plaats is waar zijn liefde goede grond vindt en vruchten kan dragen. De Vader wacht ons steeds barmhartig op telkens we ons falen erkennen en de moed opbrengen om naar Hem terug te keren. Hij laat ons de vrijheid om al dan niet op Zijn barmhartigheid in te gaan. En toegegeven, echt berouw betonen is niet altijd gemakkelijk. Iemand een nieuwe kans geven ook niet. En toch! God roept ons op om beide te doen.

Pastor Chris

Wat je ook gedaan hebt,
als je dat wil, ben je altijd opnieuw welkom bij Mij - zegt God.
Ik kijk naar je uit en wil voor je bidden
opdat je de stap kunt zetten en om vergeving durft vragen.
Ik wil je omarmen en je liefhebben,
omdat je Mijn kind bent en blijft,
waarheen jouw weg je ook heeft geleid.
Geef je Mij die kans?
Mag Ik jouw hart verwarmen met Mijn warmhartigheid?
Ik hoop het - zegt God.

naar Erwin Roosen


Het verloren schaap©Victor M. Vicente Selvas WikimediaCommons