donderdag 29 september 2022

‘Laat je maar doen!’

Neen, dit is niet de dagspreuk van Bond zonder Naam. En ook geen politieke of maatschappelijke stellingname. Misschien dat sommige politieke leider dat wel graag zouden zien gebeuren, maar dat is dan hopelijk zonder de bevolking gerekend.
Dinsdag had ik een eerste afspraak bij de kinesist. Een peesontsteking blijkt een hardnekkig volhouden en dagelijks wandelen een onvoldoende oplossing voor het probleem. Ik was er vroeger al geweest en werd er opnieuw vriendelijk onthaald. Bij de oefeningen zei de kinesist mij: ‘Laat je maar doen!’. En hij voegde er onmiddellijk aan toe: ‘Dat is wel niet gemakkelijk, hé.’ Ik kon dat alleen maar beamen. ‘Je laten doen’ gaat in tegen wat ons al als kind geleerd wordt. Je neemt het heft best in eigen handen. Het vergt vertrouwen om het te kunnen doen. Groot vertrouwen vaak!
Eigenlijk is dat toch ook waartoe we worden opgeroepen als gelovige: ons laten raken door God, ons laten leiden door Jezus’ manier van leven! Dan wordt het mogelijk om te bouwen aan een wereld van rechtvaardigheid en vrede, zoals in het lied: Uw hand in mijn hand, allen zult Gij leiden. Uw woord in mijn woord: allen zult Gij troosten. Uw liefde in mijn hart: alles wordt nieuw.

Pastor Chris

© Pixabay