maandag 17 oktober 2022

Een krekel in de kamer

Heb je al eens het geluid van een krekel gehoord? Op den buiten, in mijn kindertijd, hoorden we dat vaak. Ik vond het een irritant geluid dat mij uit mijn slaap hield. Maar een krekel in de kamer, dat moet pas vervelend zijn.

Het is een verhaal dat ik een aantal jaren geleden gehoord heb toen we op bedevaart waren in Lourdes. Maja had thuis een krekel in haar kamer gehad. Ze had er de ganse nacht niet van kunnen slapen en 's anderendaags ging dat beest gewoon verder met tjirpen. Ze was het zo moe dat ze naar de apotheker ging om te vragen wat ze dat beest te eten moest geven om het te doen zwijgen. Hij raadde haar aan om gras te geven. Maar niets mocht baten. Ten einde raad belde ze haar zoon op en toen hij 's avonds langs kwam had hij  de krekel  al vlug gevonden. Hij zat in de hoek, tegen het plafond... De krekel had geen gras nodig maar een nieuwe batterij. Het was de rookmelder die om eten vroeg.
We gierden van het lachen toen Maja ons dat verhaal vertelde. En ze was een geboren verteller. De ganse bedevaart was de krekel wel hier of daar aanwezig en het hield de sfeer er in. Zelfs de jaren daarna werd het verhaal nog eens opgedist, want de nieuwe bedevaarders moesten dat verhaal toch ook kennen.
Waarom ik dat vertel? Ik was dit weekend op bezoek en wie was daar? ...inderdaad de krekel. Vandaar dat ik het verhaal van toen ook met jullie wil delen. Misschien denk je er nog eens aan als je een krekel hoort.

Thuis gekomen dacht ik: was het dat niet wat de apostelen dreef in hun verkondiging? Ze hadden zoveel meegemaakt met Jezus, zoveel mooie verhalen gehoord, een boodschap die het beste uit de mensen naar boven haalt,... Vanuit dat vuur waren ze gedreven (net zoals wij in Lourdes) om het verder te vertellen en zelfs op te schrijven waardoor wij het vandaag nog altijd kunnen horen en lezen. Dat het vandaag nog altijd brandend actueel is mogen we op zondag horen tijdens de eucharistieviering of tijdens de catechese.

Laat je door het verhaal van de krekel inspireren, laat je raken door het Woord van God en je zal, net zoals wij in Lourdes, na de viering naar buiten gaan met een blij en goed gevoel.

Pastor Mariette

Afbeelding van Pawel Grzegorz via Pixabay