zaterdag 1 oktober 2022

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 2 oktober : 27ste zondag door het jaar – C : Lucas 17, 5-10

‘Indien je een geloof had als een mosterdzaadje …’

‘Versterk ons vertrouwen, zeiden de apostelen tegen de Heer. Wanneer alles vlot verloopt in je leven, ‘rozengeur en maneschijn is, dan heb je volop vertrouwen in jezelf en in het leven. Maar als het moeilijk wordt, als je te maken krijgt met tegenslagen, als je weinig resultaten ziet van je inzet, dan kan dat vertrouwen een serieuze deuk krijgen.
De leerlingen vragen om een gelovig vertrouwen.
Ook hun leven was zwaar en moeilijk. Ze kenden grote tegenvallers en zagen het soms helemaal niet meer zitten. Het antwoord van Jezus is verrassend: je geloof, je vertrouwen kan klein zijn als een mosterdzaadje maar het belangrijkste is dat het er is. Maar ook dan moeten en mogen we het blijven koesteren. Het is en uitnodiging om, wat in ons gezaaid is, groeikansen te geven. We mogen leven in vertrouwen op de liefde van de Vader, zoals Jezus het ons voorleefde.
Jezus roept op tot blijvend vertrouwen in God, ook al is dat vertrouwen niet groter dan een mosterdzaadje. Maar vertrouwen is niet hetzelfde als passief afwachten. God vraagt van ons geëngageerde inzet - inzet die zich niet laat ontmoedigen door tegenkanting. Pas dan kan het onmogelijke mogelijk worden: de hoop niet verliezen, blijven liefhebben!

Pastor Chris

Als je geloof zo groot zou zijn als een mosterdzaadje,
dan zou je bergen kunnen verzetten – zegt God – en zieken genezen,
omdat je iets uitstraalt van mijn liefde en van mijn tederheid.
Durf je wortels los te maken en te planten in de zee van levend water.
Ik wil je laten delen in mijn levensvreugde.
Ik wil jouw God zijn en je voorgaan op het pad van vrede.
Durf je het met Mij aan?

Erwin Roosen


Geloof kan zelfs een moerbeiboom verzetten:
De Moerbeiboom door Vincent van Gogh 
© Razimantv at Malayalam Wikipedia via wikimedia commons